Sida 1 av 1

VOLVO S70 FÖRSVINNER KYLARVATTEN GLYKOL

Postat: ons 13 aug 2014, 23:17
av sajjkos
Tja har sedan 1 månad tillbaka haft lite strul med kärran och när jag fått nästan allt att fungera börjar det försvinna vatten.

Det kan vara att jag fyller på 1 liter om dagen till att jag fyller på 1 liter på 3 dagar men det försvinner mycket vatten och det är tryck i behållaren när jag stänger av motorn är den på Min strecket och när jag startat den och kört ett tag så är den ÖVER MAX. Kan även se att det bubblar ibland i vattnet och det pyser ut luft kanske lite vatten också.

Många har sagt att det är topplockspackningen

Så jag har kontrollerat Avgaserna ser ingen vit rök har även kollat oljestickan den är inte grå eller vattning alls.

Men när jag öppnade och luktade på glykolen så luktar det Avgaser.

Så vad kan det vara?

Min Turbo packning läcker lite grann men den borde inte ha något med vattnet att göra?
Pratade med några som säljer bil delar och dem sa att min turbo kyls av Vatten och Olja och jag har sedan 8 månader tillbaka haft lite missljud från turbon har spelat in det idag titta på videon när man släpper gasen så låter det nått skramlande ljud från turbon.

Pratade med mekonomen idag och dem säger att det är väldigt väldigt sällan att det är topplockspackningen mekanikern sa att han aldrig haft en s70/850 tidigare.


Vad tror ni för bilen har velat koka nu 2 gånger på ca 2 veckors tid men har stängt av den innan den försöker gå över mitten så den har inte hunnit koka.

Har även bytt Kamrem och vattenpump för 8 månader sen och termostaten böt jag för 1 vecka sedan.
Har även kontrollerat värmepaketet och den läcker inte och inte heller kylaren!


VIDEO


skippa bromsljudet från 0.34 till 0.42 :) låter när man bromsat många ggr och hårt

Re: VOLVO S70 FÖRSVINNER KYLARVATTEN GLYKOL

Postat: ons 13 aug 2014, 23:23
av Lucif3r
Om det luktar avgaser ur expansionkärlet så får du ut komp i vattnet, det brukar betyda kass toppackning.

Att du har tryck i systemet är dock helt normalt, annars skulle bilen koka 10gånger om.

Re: VOLVO S70 FÖRSVINNER KYLARVATTEN GLYKOL

Postat: tor 14 aug 2014, 00:24
av sajjkos
Lucif3r skrev:Om det luktar avgaser ur expansionkärlet så får du ut komp i vattnet, det brukar betyda kass toppackning.

Att du har tryck i systemet är dock helt normalt, annars skulle bilen koka 10gånger om.

en annan sa detta till mig

"Toppackningen har farit alternativt att du har en spricka någonstans.
Detta läckage går tydligen bara mellan förbränningsrum och vatten, därför ser oljan bra ut."

Kan man hälla i Topplockspacknings tätning något vid de namnet

tex dessa?

http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... pa279883sv

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatnin ... ing-36637/

Re: VOLVO S70 FÖRSVINNER KYLARVATTEN GLYKOL

Postat: tor 14 aug 2014, 01:47
av Lucif3r
Det går alldeles utmärkt att göra det.

Inte för att jag vet varför du skulle vilja det dock, det lär knappast lösa ditt problem.

Re: VOLVO S70 FÖRSVINNER KYLARVATTEN GLYKOL

Postat: tor 14 aug 2014, 02:00
av sajjkos
Lucif3r skrev:Det går alldeles utmärkt att göra det.

Inte för att jag vet varför du skulle vilja det dock, det lär knappast lösa ditt problem.

Vad ska jag göra vill inte lägga 10 tusen på den då den redan kostat mig 25 tusen.


Väldigt många är positiva till dessa tätningar och minst lika många negativa så förlorar inget på att testa förutom pengarna

Re: VOLVO S70 FÖRSVINNER KYLARVATTEN GLYKOL

Postat: tor 14 aug 2014, 05:39
av gnestakalle
Bor du i Stockholmsområdet så har jag ett tips på en bra verkstad som är expert på motorer och toppar. Jag lämnar själv mina motorjobb där.

Mvh GK

Re: VOLVO S70 FÖRSVINNER KYLARVATTEN GLYKOL

Postat: fre 15 aug 2014, 02:15
av sajjkos
gnestakalle skrev:Bor du i Stockholmsområdet så har jag ett tips på en bra verkstad som är expert på motorer och toppar. Jag lämnar själv mina motorjobb där.

Mvh GK


yess

Re: VOLVO S70 FÖRSVINNER KYLARVATTEN GLYKOL

Postat: fre 15 aug 2014, 03:41
av gnestakalle
sajjkos skrev:
gnestakalle skrev:Bor du i Stockholmsområdet så har jag ett tips på en bra verkstad som är expert på motorer och toppar. Jag lämnar själv mina motorjobb där.

Mvh GK


yess
Du har PM

Mvh GK