Sida 1 av 2
Avgassystem s70
Postat: fre 08 aug 2014, 20:04
av Jakob1470
Hej!
Jag har en s70 och funderar på att köpa ett avgassystem till den men jag undrar om man kan använda ett avgassystem som är till för 2.4 i en 2.5 motor (ingen turbo).
Tack på förhand :)
Re: Avgassystem s70
Postat: fre 08 aug 2014, 20:49
av Lucif3r
Mm det ska funka... Det är väl 850 som det finns 2 olika grenrör på vill jag minnas.
Re: Avgassystem s70
Postat: fre 08 aug 2014, 21:01
av Jakob1470
Vilket ska använda helst ferrita eller Simons avgassystem?
Re: Avgassystem s70
Postat: lör 09 aug 2014, 00:49
av Nexus
Jag hade valt Ferrita. Har du en 2,0 motor i din? årsmodell?
Re: Avgassystem s70
Postat: lör 09 aug 2014, 10:31
av Lucif3r
Han skrev ju 2.5 :roll:
Jag körde simons på 945an, och det funkade bra iaf. Tror ärligt talat inte det spelar någon roll på en sugis/bruksbil.
Re: Avgassystem s70
Postat: lör 09 aug 2014, 10:42
av Jakob1470
Årsmodellen är 99.
Jag har hört att en del tycker att Simons är bättre och billigare än ferrita
Re: Avgassystem s70
Postat: lör 09 aug 2014, 16:32
av Nexus
aha jag läste bara mellan raderna

2,4/2,5 är samma "storlek" på motor bara volvo som valde kalla de olika vad de nu beror på då motorn är på 2,435dm3.
Jag har simons rostfritt efter katt och ferrita downpipe.
Sattsa på rostfritt då det vanliga simons systemet håller max 2-3 år.
Simons har mycket rakt genom dämparen så de dämpar inte så jätte mycket....
Re: Avgassystem s70
Postat: sön 10 aug 2014, 17:36
av volvos40diesel
Skillnaden mellan 2.5 och 2.4 är att 2.5 är den "gamla" motorn har gasvajer och 1 stor dämpare framför bakaxeln, medans 2.4an "nya" har elektroniskt gasspjäll och variabla ventiltider med högre effekt och lägre bränsleförbrukning som följd. 2.4an har 2 dämpare, ena sitter framför bakaxeln och andra sitter bakom bakaxeln.
Re: Avgassystem s70
Postat: sön 10 aug 2014, 21:30
av Jakob1470
Okej tack så mycket :)
Re: Avgassystem s70
Postat: mån 11 aug 2014, 16:31
av Nexus
volvos40diesel skrev:Skillnaden mellan 2.5 och 2.4 är att 2.5 är den "gamla" motorn har gasvajer och 1 stor dämpare framför bakaxeln, medans 2.4an "nya" har elektroniskt gasspjäll och variabla ventiltider med högre effekt och lägre bränsleförbrukning som följd. 2.4an har 2 dämpare, ena sitter framför bakaxeln och andra sitter bakom bakaxeln.
Gäller inte Turbon då jag har en 99:a 2,5T med en stor dämpare under och ETS