Sida 1 av 1

S70 2,5 -99 startar ej/elfel efter inkoppling släp

Postat: sön 03 aug 2014, 14:24
av M4RTY
Tjabba,
Efter en del felsökning och en väldans massa googlande tänkte jag prova med en post här!

Jag lånade ut min S70 -99 till en bekant som inte själv har drag och behövde köra lite släp.

Tydligen så har han startat bilen, åkt o hämtat och kopplat in släpet. Efter inkoppling ska han ha märkt att släpets belysning inte fungerade, enbart blinkers. Nåväl med släpet på åkte han hemåt igen vilket handlar om ca 5-600 meter. När han skulle svänga in på parkeringen dör bilen och går inte starta. Han får koppla loss släpet och knuffa in bilen i luckan.

Efter detta går bilen alltså inte starta. Startmotorn går för fullt, vilket gör att man misstänker bränslepumpen, vad jag läst mig till ska den köra igång redan i körläget (II) innan startläget. Har öppnat upp i bagaget och lyssnat och kännt vid locket till pumpen men verkar heldött. Bilen går att få igång i 1-2 sekunder innan den dör OM man pumpar på gasen som en galning innan start.

Samtidigt som detta så fungerar inte yttre belysning längre, förutom helljus när man håller in spaken samt varningsblinkers/blinkers.
Provat att sätta vredet för automatiskt halvljus i mittenläget och då fungerar inte dimljus/positioneringsljus som i normala fall är igång trots att man låser och lämnar bilen. (Dioden på knappen för dimljus lyser heller inte som det blir när man tar ut säkringen)

Jag har kollat alla säkringar + huvudsäkringar och till synes ser alla ut som nya. Först tänkte jag att huvudsäkringen för huvudstrålkastare gått men helljuset fungerar ju.

Angående bränslepumpen så såg jag någon stans att det ska vara ett relä till den, men i instruktionsboken finns det bara en säkring till den. Står inte på någon någon av de 4 reläerna att den går till bränslepump.

Att alla dessa fel (belysning + bränslepump) skett av ren slump känns ju inte så troligt.

Kollade kontakten vid dragkroken & trots att stiften såg ut som nya kopplade jag loss den och isolerade varje part för att utesluta jordfel eller liknande.

Att tillägga är att personen som lånade bilen precis efter detta lånade en annan bil för att flytta släpet. Släpet hade då exakt samma symtom men den bilen verkar inte ha tagit någon skada men det beror väl helt på hur den bilen reagerar på felkopplat släp?

Hur mycket fel kan en felkopplad släpkabel orsaka? Är möjligt att den slog ut bränslepumpen?



Jag har också snöat in på det här med elektronisk startspärr, om den kan ha gått åt skogen men behöver info om hur bilen ska bete sig då.


Jag är tacksam för alla svar och teorier då jag är hyfsat rookie på området.
Ställ så mycket följdfrågor som ni behöver!

Tack på förhand!

Re: S70 2,5 -99 startar ej/elfel efter inkoppling släp

Postat: sön 03 aug 2014, 18:44
av S6024t
varför fundera,ta och läs av felcoder först,

Re: S70 2,5 -99 startar ej/elfel efter inkoppling släp

Postat: sön 03 aug 2014, 19:02
av rid54
Det är ju inte säkert att styrboxen får nån ström... Om alla säkringar är hela, så är nästa steg att se om de får matning. Från huvusäkringarna går kablar till vissa grupper av de små säkringarna, så man måste kolla att alla säkringarna får matning. En annan sak är ju att en säkring kan inte förklaras "hel" förrän man mätt att den leder ström; det är inte alltid det räcker med okulärbesiktning.

Re: S70 2,5 -99 startar ej/elfel efter inkoppling släp

Postat: sön 03 aug 2014, 19:31
av Dunderdon
Bränslepump ska ju sluta gå efter 1-2sekunder då motorn inte är igång och tändningen i läge II. Så du hinner nog inte vrida nyckeln och känna efter innan den stoppar. Bättre du bryggar förbi relät och kollar, se video.
Volvo 850, S70, V70 Fuel Pump Relay Location and …:


Fast det löser ju inte elfel med belysning. Bättre du kollar upp alla säkringar en gång till.

Re: S70 2,5 -99 startar ej/elfel efter inkoppling släp

Postat: sön 03 aug 2014, 20:29
av M4RTY
S6024t skrev:varför fundera,ta och läs av felcoder först,
Har inte möjlighet att läsa felkoder, om du nu inte menar någon variant utav OBD (
)
rid54 skrev:Det är ju inte säkert att styrboxen får nån ström... Om alla säkringar är hela, så är nästa steg att se om de får matning. Från huvusäkringarna går kablar till vissa grupper av de små säkringarna, så man måste kolla att alla säkringarna får matning. En annan sak är ju att en säkring kan inte förklaras "hel" förrän man mätt att den leder ström; det är inte alltid det räcker med okulärbesiktning.
Precis, ska ta med mig ett mätinstrument hem från jobbet i morgon och mäta alla säkringar, då kan jag samtidigt kolla alla relän. Man är ju van vid att man ser att den brunnit av men som du säger kan det ju vara något annat knas i själva säkringen.
Dunderdon skrev:Bränslepump ska ju sluta gå efter 1-2sekunder då motorn inte är igång och tändningen i läge II. Så du hinner nog inte vrida nyckeln och känna efter innan den stoppar. Bättre du bryggar förbi relät och kollar, se video.
Volvo 850, S70, V70 Fuel Pump Relay Location and …:


Fast det löser ju inte elfel med belysning. Bättre du kollar upp alla säkringar en gång till.
Dra åt helsike, det satt ju massor utav relä'n vid den lilla säkringslådan. Har totalt missat den, det var därför jag undrade vart fan relät till bränslepumpen satt. :D Jag hade för övrigt en medhjälpare som skötte tändningen när jag kollade om jag hörde något från pumpen! 8)

Tack för svaren, jag ska forska vidare med den infon jag fått nu. I morgon kommer jag ha tillgång till mätinstrument och lite tåtar för att bygla med
Återkommer med info om hur detta utvecklas! :wink:

Re: S70 2,5 -99 startar ej/elfel efter inkoppling släp

Postat: mån 04 aug 2014, 09:50
av Lucif3r
Pumpen är inget man ska behöva lyssna efter, den väsnas rätt duktigt och man lär ha bra dålig hörsel för att missa den :)
Eller ja visst, slår man på tändningen precis när man blir omkörd av en långtradare med nedhissade rutor så är det ju svårt att höra den :P

Näe, antingen hör man den, eller så går den inte.

Re: S70 2,5 -99 startar ej/elfel efter inkoppling släp

Postat: mån 04 aug 2014, 12:56
av M4RTY
Lucif3r skrev:Pumpen är inget man ska behöva lyssna efter, den väsnas rätt duktigt och man lär ha bra dålig hörsel för att missa den :)
Eller ja visst, slår man på tändningen precis när man blir omkörd av en långtradare med nedhissade rutor så är det ju svårt att höra den :P

Näe, antingen hör man den, eller så går den inte.
Okej, då vet jag. Tack för info! :D Svårt när man letar efter ljud som man aldrig tänkt på innan, men då vet jag att det inte är något litet surr.

En till fråga, 'huvudsäkringarna' (30A +), de färgglada fyrkantiga kompisarna, kallas de Japansäkringar? :|
Om jag skulle behöva byta någon vill säga, ska mäta säkringarna nu i eftermiddag. :D

Ang Belysningen: Om jag inte hittar någon säkring som har gått, vad finns det efter säkringarna som kan ha gått åt skogen innan själva ytterbelysningen. Halvljusrelä osv? Finns det någon överhängande styrmodul eller liknande som styr ut till alla lampor? Hittade nämligen en liten låda vid ena baklyktan när vi felsökte släpvagns-sladden, tänkte om det finns flera sånna och vad de fyller för funktion.

Mvh

Re: S70 2,5 -99 startar ej/elfel efter inkoppling släp

Postat: mån 04 aug 2014, 16:57
av Dunderdon
Försök ladda ner ett wiring diagram på din bil så ser du hur allt är kopplat.