Felsökning syrrans Automat S70 -97
Postat: ons 30 jul 2014, 09:05
Tjena,
Hoppas att någon här har tid att hjälpa mig lite med syrrans S70 -97 GLT med automat.
Hon ringde och sa att bilen slutat driva, åkte ner och hämtade hem bilen hit med ett bilsläp.
Läste ur felkoder, hittade några som var lagrade.
341 - Har inte hittat nån info om denna, stod nåt om lock-up när jag läste ur den missade att notera mer...
314 - ABS Sensor HB
324 - ABS Sensor felaktig hastighetssignal HB
113 - Bränslenivågivare öppen krets.. antagligen glapp i nån kabel, syrran säger att det kommer och går.
414 - Kupétempsensorns aspireringsfläkt på på förarsidan blockerad
Vad jag förstår så är det bara 341 som har med växellådan att göra, men vad?
Oljan på lådan ser helt okej ut på stickan, luktar inte bränt heller.
Men tänkte att jag sköljer oljan på lådan efter att ha läst på forat verkar det lösa mycket...
Lossade slangen som går in i kylen, på med en slang ner i en gammal tvåliters flaska.
Startar motorn och är beredd att stänga av när flaskan är full. Men jösses, en tunn tunn stråle, tog väl kanske 4-5minuter att få ur 2 liter olja.
Har läst att ca2 liter tar ungefär 30sek att få ur på detta sätt.
Stoppade när 2liter var ute, fyllde på med ny olja och tänkte att det kanske är tätt i röret.
Blåste lite med tryckluft i slangen, gick väldigt trögt till en början, sen så "floff" gick det väldigt lätt att blåsa.
Kan det ha varit skit, eller var det oljan som fanns i röret som jag tryckte ut i början tro? Nu gick det så lätt att blåsa så oljestickan (gula stickan) hoppade upp.
Provade återigen att starta för att fortsätta sköljningen, men tji fick jag.. Lika långsamt om inte sämre nu, efter en halvliter så kom det nästan inte nåt, då stängde jag av bilen och började skriva detta inlägget...
Oljan såg sämre ut i flaskan än vad den gjorde på stickan. Se bild med gammal olja till vänster och ny på dunk till höger.
Med ledning av ovan.. vad kan vara fel? Vill helst slippa skaffa låda om det är nåt annat som man kan byta i lådan.
Hoppas på bra hjälp från er!
/OttO88 +syster
Hoppas att någon här har tid att hjälpa mig lite med syrrans S70 -97 GLT med automat.
Hon ringde och sa att bilen slutat driva, åkte ner och hämtade hem bilen hit med ett bilsläp.
Läste ur felkoder, hittade några som var lagrade.
341 - Har inte hittat nån info om denna, stod nåt om lock-up när jag läste ur den missade att notera mer...
314 - ABS Sensor HB
324 - ABS Sensor felaktig hastighetssignal HB
113 - Bränslenivågivare öppen krets.. antagligen glapp i nån kabel, syrran säger att det kommer och går.
414 - Kupétempsensorns aspireringsfläkt på på förarsidan blockerad
Vad jag förstår så är det bara 341 som har med växellådan att göra, men vad?
Oljan på lådan ser helt okej ut på stickan, luktar inte bränt heller.
Men tänkte att jag sköljer oljan på lådan efter att ha läst på forat verkar det lösa mycket...
Lossade slangen som går in i kylen, på med en slang ner i en gammal tvåliters flaska.
Startar motorn och är beredd att stänga av när flaskan är full. Men jösses, en tunn tunn stråle, tog väl kanske 4-5minuter att få ur 2 liter olja.
Har läst att ca2 liter tar ungefär 30sek att få ur på detta sätt.
Stoppade när 2liter var ute, fyllde på med ny olja och tänkte att det kanske är tätt i röret.
Blåste lite med tryckluft i slangen, gick väldigt trögt till en början, sen så "floff" gick det väldigt lätt att blåsa.
Kan det ha varit skit, eller var det oljan som fanns i röret som jag tryckte ut i början tro? Nu gick det så lätt att blåsa så oljestickan (gula stickan) hoppade upp.
Provade återigen att starta för att fortsätta sköljningen, men tji fick jag.. Lika långsamt om inte sämre nu, efter en halvliter så kom det nästan inte nåt, då stängde jag av bilen och började skriva detta inlägget...
Oljan såg sämre ut i flaskan än vad den gjorde på stickan. Se bild med gammal olja till vänster och ny på dunk till höger.
Med ledning av ovan.. vad kan vara fel? Vill helst slippa skaffa låda om det är nåt annat som man kan byta i lådan.
Hoppas på bra hjälp från er!
/OttO88 +syster