Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#883274
Volvo742 skrev:Köp VAG COM KKL kabel från Aliexpress istället. Du får dom lätt för ca 6 dollar inkl frakt, tull, skatt osv.
VOL-FCR finns på torrent.

Att köpa från teknikproffset så köper du via mellanhänder. Sånt ska vi undvika i Sverige. Mellanhänder är bara myglare och hycklare som enkelt skapar ostadigt BNP.

VOL-FCR fungerar felfritt med Windows 8.1 men se till så man har ställt in så den endast användes ur COM1 USB uttaget. Det är enkelt sak att göra. Device Manager/Enhetshanteraren.
Perfekt! Tackar så mycket :-)-)
#883448
Jag kör med vol-fcr och en OBD-kabel med com-port på en gammal stationär dator och det vore ju smidigare att kunna använda en bärbar.
Köper jag t ex. denna ska det alltså fungera men bara i Windows 8?
#883694
Lucif3r skrev:nej nej, ju äldre OS desto bättre. Jag började på win7 och använder nu en laptop med XP. Det är snarare så att ju nyare OS desto mindre chans är det att gamla program fungerar.

Jag föreslår XP iaf.
Aha ok, vol-fcr går iaf att starta i Win 8.1 så då ska det väl fungera. Är det viktigt att det följer med fungerande drivrutiner till just den läsaren man köper eller går det att fixa på annat sätt? Det finns ju flera olika kablar att välja mellan, den ena billigare än den andra.

Edit: Det är en sån här jag redan har: http://www.tradera.com/item/343640/2122 ... e-obd2-obd -är det bekräftat att det inte går att få dessa att fungera med USB till comport-adpter eller är det jag som inte kan?
#883772
comport-adaptrar fungerar sällan, då dom omvandlar dom seriella signalerna till USB standard, något vol-fcr inte förstår sig på.
KKL 409-kabeln behåller dom seriella signalerna, så signalmässigt är det ingen skillnad mot en riktig seriell com-port, och vol-fcr är mycket mer nöjd med det.


obs. väldigt enkelt förklarat :)
Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]