Rök ur oljestickan och trycker ut olja, 850 glt -92 RAAAAS!
Postat: mån 21 jul 2014, 18:56
Hej alla mina volvovänner!
nu är det så att efter att ha haft ett helt gäng 850s så blev det ytterligare en :D kom över en rostfri 92a för kaffepengar av en bekant, dålig låda, oljeläckage och lite annat smått o gott, kunde helt enkelt inte låta bli att förbarma mig över den då jag dessutom hade en låda hemma, som är ditmonterad nu. då kommer man ju till det vanliga, med vevhusventen.
bilen har läkt rätt ordentligt med olja och det första stället jag kollade var innanför fördelarlocket och givaren på avgaskammen, givetvis så var bägge packboxarna där löstrycka, så jag rev insug osv och plockade isär allt till vevhusventilationen, oljefällan var i det närmaste nyskick, men la den i dieselbad ändå, kanalerna i blocket fanns det inte en tillstymmelse till koks, avlagringar eller nånting i, helt öppet! satte en slang mot nedre hålet och testade blåsa, går hur lätt som helst, och javisst - det bubblar så fint nere i tråget. rengjorde även insug och spjällhus när det ändå var löst, efter ihopontering så kan jag känna stor skillnad då det blev mycket mer att köra med, av någon anledning, men stannar man och drar upp oljestickan så ryker det.. ingenting, ända tills man tvärgasar, då börjar det ryka och det slutar inte fast motorn fortfarande går på tomgång, varvar man sakta upp motorn så avtar röken lite, men det ryker ändå upp till ca 4000 varv, då försvinner det nästan helt, släpper man ner den på tomgång så ryker det igen, bilen blåryker också ganska mkt tills man bränt ur den litegrann.. bilen har nästan nyss slagit om till 35.000..
Börjar nästan kännas som att det är kolvringarna som är slut - Vad tror ni andra? har sett många trådar här om detta problem men det är sällan man ser att någon kommit fram till lösningen? sorry om det vart rörigt skrivet, men hoppas att ni kan tyda mitt svammel iaf
Mvh Björn
nu är det så att efter att ha haft ett helt gäng 850s så blev det ytterligare en :D kom över en rostfri 92a för kaffepengar av en bekant, dålig låda, oljeläckage och lite annat smått o gott, kunde helt enkelt inte låta bli att förbarma mig över den då jag dessutom hade en låda hemma, som är ditmonterad nu. då kommer man ju till det vanliga, med vevhusventen.
bilen har läkt rätt ordentligt med olja och det första stället jag kollade var innanför fördelarlocket och givaren på avgaskammen, givetvis så var bägge packboxarna där löstrycka, så jag rev insug osv och plockade isär allt till vevhusventilationen, oljefällan var i det närmaste nyskick, men la den i dieselbad ändå, kanalerna i blocket fanns det inte en tillstymmelse till koks, avlagringar eller nånting i, helt öppet! satte en slang mot nedre hålet och testade blåsa, går hur lätt som helst, och javisst - det bubblar så fint nere i tråget. rengjorde även insug och spjällhus när det ändå var löst, efter ihopontering så kan jag känna stor skillnad då det blev mycket mer att köra med, av någon anledning, men stannar man och drar upp oljestickan så ryker det.. ingenting, ända tills man tvärgasar, då börjar det ryka och det slutar inte fast motorn fortfarande går på tomgång, varvar man sakta upp motorn så avtar röken lite, men det ryker ändå upp till ca 4000 varv, då försvinner det nästan helt, släpper man ner den på tomgång så ryker det igen, bilen blåryker också ganska mkt tills man bränt ur den litegrann.. bilen har nästan nyss slagit om till 35.000..
Börjar nästan kännas som att det är kolvringarna som är slut - Vad tror ni andra? har sett många trådar här om detta problem men det är sällan man ser att någon kommit fram till lösningen? sorry om det vart rörigt skrivet, men hoppas att ni kan tyda mitt svammel iaf
