Sida 1 av 1
Problem med kopplings läckage i Schweiz
Postat: lör 19 jul 2014, 23:57
av hamph1337
Hej!
Jag har problem med ett läckage fran gummislangen vid luftningsnippeln pa min 850 96a. Jag sitter fast i zurich for narrande med begränsat internet sa kan tyvärr inte googla sa ger detta en chans.
Mina fragor ar följande:
Vad kostar en ny slang?
Kan man byta den sjalv ? (de tar 1600kr/h har.... pa volvo verkstad. Ar det en standardartikel som andra verkstäder också har tillgång till? )
hur lang tid tar det for en verkstad att byta den?
Grymt tacksam for snabba svar som ni kanske forstar. /Hampus
Re: Problem med kopplings läckage i Schweiz
Postat: sön 20 jul 2014, 09:13
av Adamp
Är det till slav cylinder du menar? Sitter typ bredvid startmotorn till höger som en gaffel går ut från lådan och har en kopp som slav cylindern trycker på för att fri koppla. Är du säker på att slangen läcker? Det kan vara slav cylindern packningar som är slitna som gör att den läcker då det är en böj på kopplings slagen som ser ut som ett U. Så rinner vätskan ner som gör att det ser ut att det kan vara slangen (kopplingen för slangen till slav cylindern kan läcka). Jag förlorade min koppling på min bil och jag hade sätt den läckt så jag var redo på det byte slav cylinder och nivån har inte ändras på ca 2-3 månader så den är okej nu.
Jag misstänker du inte har tillgång till mycket verktyg och att lufta kopplingen är ett "helvetet" så lämna in den på en verkstad som byter ev slav cylinder och luftar din koppling, dock inte till VOLVO! Dom är över dyra. En slav cylinder i Sverige kostar ny ca 800kr och ca 300kr på skrot. Volvo tar mer en 800kr.
Gör så att du känner på slangens under sida och följer den hela vägen från slav cylinder och vidare du kan känna där det läcker om den läcker när den börjar vid batteriet/luftburken läcker den över ifrån alltså högre upp någonstans. Vet inte vad slangen kostar eller jobbet.
Edit: kollar gärna min tråd där har jag en bild på var man ser nivån till kopplingen börja med detta:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=15
Hoppas detta hjälper dig.
Re: Problem med kopplings läckage i Schweiz
Postat: sön 20 jul 2014, 18:57
av hamph1337
Hej igen, tack för utförligt svar! "dessvärre" sa är det inte packningen som läcker, 99% säker pa detta da när någon trycker försiktigt pa kopplingspedalen sa kan jag se att de "sprayar" fran slangen. :)
Kollade runt lite pa nätet och sag att andra verkstäder ar mycket billigare (ca 800kr/h) men fragan är da om det är en special-artikel just för volvo. Nagon som har en aning?
Re: Problem med kopplings läckage i Schweiz
Postat: sön 20 jul 2014, 20:15
av taxi
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ ... -19908974/
Så här borde delen du behöver se ut?
Eftersom slavcylindern sitter på utsidan av växellådan borde det gå ganska lätt att byta på en parkering i värsta fall. Med en liten uppsättning verktyg också förstås.
Det är väl bara att bita i sura äpplen och köpa delen, sen byta. Jag kommer inte ihåg hur det ser ut, men börja med att ta bort luftfilterhuset så borde du se hur du ska gå vidare. Jag tror att du kan ta bort luftboxen utan verktyg till och med.
Klarar du detta så luftas kopplingen med övertryck, jag använder "luftman", en gummislang med en ventil passande ett bildäck i ena änden och bromsbehållaren i andra. Töm reservhjulet till under ett bars tryck och lossa på nippeln vid slavcylindern. Håll bromsoljebehållaren under uppsikt bara, den delen av behållaren som går till kopplingen töms snabbt.
Pga av konstruktionen behöver du aldrig oroa dig för bromsarna, det är bara den delen av oljan som går till kopplingen som rinner ut under arbetet.
Lycka till vad du än gör nu!
Re: Problem med kopplings läckage i Schweiz
Postat: sön 20 jul 2014, 20:38
av Taxen47
Enligt reservdelskatalogen som jag har,så är din länk till en diesel.Enligt bild så är det rör-slang-rör i en del,som ansluts till röret som sen går till behållaren.
Art.nr på delen(slangen) 9143414 + en o-ring art.nr 9143918 till övre rör.
Re: Problem med kopplings läckage i Schweiz
Postat: sön 20 jul 2014, 20:45
av hamph1337
ja precis det är den andra nämnda som stämmer överens med min del. Grejen är att jag inte far mecka utan garage i schweiz (4-5000kr böter) sü funtar nu pa att köra en bit utan kopplingen och växla försiktigt.. motorvägskörning ska inte vara nagra problem antar jag?
Hur som helst, är det möjligt att fylla pa olja, lufta, och sedan köra och lata det läcka lite varje gang jag kopplar, för att sedan fylla pa det när det behövs? Tänkte eftersom jag kommer köra nattetid motorväg och förmodligen inte behöver växla mer än 10ganger. (lite risky jag vet men förutom allt jobbigt praktiskt? )
tusen tack för alla tips hittils :)
Re: Problem med kopplings läckage i Schweiz
Postat: sön 20 jul 2014, 21:02
av kebabpizza
Varför riskera ett växellådsras och inte kunna komma hem alls med bilen när du kan få slangen utbytt på en verkstad?
Re: Problem med kopplings läckage i Schweiz
Postat: sön 20 jul 2014, 21:08
av Taxen47
Fungerar kopplingen nu?Om den gör det hjälpligt så köp en flaska bromsvätska och en rulle eltejp.Det är bara när du kopplar som det blir tryck och det mesta trycks ut.Problemet du får utan koppling är när du måste stanna och starta vid t.ex rödljus o.d.Då får du starta med startmotor och ettan i.
Re: Problem med kopplings läckage i Schweiz
Postat: sön 20 jul 2014, 21:21
av Adamp
Du kan fylla på innan den går tom så sliper du lufta i mellan så länge luften bara är i behållaren och inte i systemet. Men det bör rimligen klara sig om du inte använder kopplingen ofta så är trycket lågt så att slagen börja läcka. Det ät DOT4+ bromsvätska som du ska fylla på med men vet inte riktigt hur mycket det krävs att fylla på för att det ska gå till kopplingen. Den största risken är att om hydrauliken går torr kan du inte fri koppla så ex om du har 5:an i så kommer den var i och driva till motorn inte orkar längre orkar. Det går att köra ca 40 i 5:an iallafall på min 850 gl från 94 men jag avråder dig då om motorn dör förlorar du ALLT! Mitt tips/råd få tag på slagen och byt ASAP kör bara till verkstad och eller Volvo för delen och bytet.
Re: Problem med kopplings läckage i Schweiz
Postat: sön 20 jul 2014, 23:20
av taxi
Det var ju lite klantigt av mig att länka fel slang, det medger jag. Men hur svårt är det egentligen att byta den? Känns som att en verkstad borde kunna fixa det relativt snabbt? Hade ingen aning om att man inte får mecka utomhus i Schweiz, det låter brutalt tycker jag :D