Sida 1 av 1

Stannar plötsligt som många andra 850. Tips?

Postat: ons 20 sep 2006, 19:23
av spider
Tjenare
Har en 855 -94 har gått ca 35 000 mil som andra bil. Går perfekt för övrigt- men stannar utan förvarning tvärt, precis som någon trycker på en "off-knapp". Lite svår att starta efter det men den går igång och går sen perfekt tills det händer igen... Har inga felkoder.
Bytade fördelarlock och rotor då de var helt utbrända, sprutade 5-56 i alla kablar som jag kunde hitta i motor rummet. Den gick helt perfekt i 2 veckor.. sen började det igen.
Vet inte vilket jag ska testa först, vissa delar är ganska dyra att lägga på en så gammal bil bara för att testa och har inga vänner som har en likadan bil att byta delar med.. Tacksam för tips

MVH
Spider

stannar plötsligt som många andra 850. tips?

Postat: ons 20 sep 2006, 20:11
av meckar Lasse
hej de va la tråkigt! det är inte så att ventilerna fastnar,iså fall gasen ibotten vrid på starten en stund ,skulle den starta, varva upp den lite ,då kan dom släppa om detta nu är felet. kan ha fel.

Postat: ons 20 sep 2006, 21:58
av Busta_Hymen
Låter som ett klassiskt bränslepumpsreläproblem (vilket ord)... Har du kollat det? De brukar ge tappt rätt ofta.

Postat: tor 21 sep 2006, 20:21
av spider
Ska iväg o kolla bränslepumpsreläet imorgon... Kollade med Volvo idag och via telefon så rekomenderade dem att byta reläet. Så jag ska testa det ... tack för tipset!

Postat: tor 21 sep 2006, 23:23
av Busta_Hymen
Som en liten överkurs... Om man öppnar relät går det lätt att se om kontakterna är brända. Fila ner dom med tantens nagelfil, och på med lite elektronikspray: voilà! As good as new. Har gjort det med både mitt bränslepumpsrelä och halvljusrelät. Sparar några hundralappar.

Postat: tor 21 sep 2006, 23:25
av eslund
Ett annat tips.. Använd inte 5-56... Det är många bilmekar som blivit miljonärer på det.. :lol: Vill man förhindra oxidbildning så kan anti-oxide spray vara en lösning..

Btw, håller med föregående talare.. Låter som relät till pumpen..

Postat: fre 22 sep 2006, 01:32
av Busta_Hymen
eslund skrev:Ett annat tips.. Använd inte 5-56...Det är många bilmekar som blivit miljonärer på det.. :lol: Vill man förhindra oxidbildning så kan anti-oxide spray vara en lösning..
SANT!! Använd elektronikspray... INTE 5-56 eller nåt åt det hållet.

Postat: mån 25 sep 2006, 06:13
av G.S.O.N
En polare hade liknande problem som dig fast han har en T5 -94 och vi bytte relän,tänddelar allt som man börjar kolla på och bilen gav inga felkoder och för hans del var det kamaxelgivaren (minns inte va den kosta)