Sida 1 av 1

Volvo 850 styrväxeldamask läckage

Postat: ons 16 jul 2014, 20:40
av ostfrallan1
Bytt och servat iprincip allt på bilen nu... och då händer detta!!! :(
Börjat läcka olja ur styrservon, damasken mot vänster hjul..

Var nyss inne på besiktning och dom sa då inget om att damasken hade ett stort hål... jjiippi : (

Då är frågan, en ny styrväxel kostar alldeles för mycket för min arbetslösa plånbok...
finns det något sätt att renovera den på istället?
Plockar helst inte ned hela servostystemet, men är det vad som krävs så är jag väl illa tvungen..?

ALLA tipps är välkomna, blir alldes för dyrt och fylla på servoolja varje dag.. hah. :x

Bilen är en 855a 2.5a

Volvo 850 styrväxeldamask läckage

Postat: ons 16 jul 2014, 22:36
av Dunderdon
Hej
Först och främst så kan jag inte alls mycket om bilar men min pappa var mekaniker och en gång i tiden så bytte han just detta på familjens bil. Har för mig att han förklarade något i stil med att bilen hade fått ett hål i damasken som det då läckt in vatten i under en längre tid. Detta gjorde att det bildades rost och tillslut även trasat sönder packningar och annat som gjorde att det tillslut läckte ur styrväxeln och ut i damasken.

Kommer ihåg att vi köpte en begagnad på skrotet och satte dit. Kravet var att den skulle se fin ut när man tog bort damasken och kollade.

Jag gillar tyvärr inte att meka så alla lektioner i källaren han hade var tyvärr rätt bortkastade men vissa saker kommer jag ihåg :)

De andra på forumet är ju extremt kunniga så de kan säkert komma med tips och råd. Söker du på styrväxel i detta forum så hittar du endel intressanta saker. Men jag som lekman har svårt att se att det är något annat an byte av styrväxel, packningar och damask som gäller när jag såg hur vår bil såg ut.

Ps Vi hade en Volvo 240 så det kanske har hänt något genom åren ;)

Re: Volvo 850 styrväxeldamask läckage

Postat: ons 16 jul 2014, 23:37
av Lucif3r
Nej det är byte som gäller. Vatten och grus har bildat rost och repor på kuggstången som sliter sönder packningar osv. Så även om du skulle byta packningar så skulle dom gå sönder igen väldigt fort alt. att dom inte tätar öht då matterial är borta från stången.

Re: Volvo 850 styrväxeldamask läckage

Postat: lör 19 jul 2014, 12:50
av r189
det ända att göra är att byta styrväxel, tror det är försent och hälla i flytande packning om du får fylla varje dag.
Men det är inte allt för dyrt, kostar ca 1000lappen för en växel sen en hjulinställning 1000kr.
Bytet är inte allt för svårt men tar lite tid.

Mvh