Sida 1 av 1

laddtryck v70 t5 -98

Postat: lör 12 jul 2014, 23:16
av Styret
Hejsan. Ville kolla lite vad man kan få ut i ladd med orginalmotor och turbo. Har steg 3 i den med 3" hela vägen. Den laddar idag 1,3. Kan jag ladda på lite till utan att något ska gå sönder?

Re: laddtryck v70 t5 -98

Postat: lör 12 jul 2014, 23:38
av Nexus
Dina vevstakar lever redan nu på övertid med 1,3 i ladd. Hur har du tänkt ladda på mera? Med fuskventil?

Re: laddtryck v70 t5 -98

Postat: lör 12 jul 2014, 23:50
av Styret
Hade tänkt att skruva lite till WG:en. Tänkte ca 1,5. Något bra tips på vad man kan göra för att få att att gå lite snabbare utan att de ska kosta för mycket?

Re: laddtryck v70 t5 -98

Postat: sön 13 jul 2014, 01:24
av *pettson*
Styret skrev:Hade tänkt att skruva lite till WG:en. Tänkte ca 1,5. Något bra tips på vad man kan göra för att få att att gå lite snabbare utan att de ska kosta för mycket?
Absolut.
Börja med att bygga en underdel. Sen köp en turbo.och en intercooler ihop med ett gäng spridare. Mappa därefter och vips fick du det billigaste.
Skruva på wg och ha original underdel är mest bara dyrt i slutändan. Men visst kan det.bli intressant att se vad som ger sej först?
Spricka i ett foder eller krökt stake? Skjuten intercooler blir det definitivt om det är orginalet. Är inte slangarna bytta så finns det chans att spräcka den vid spjällhuset med. Å andra sidan är inte topplockspackningen gjord för några 1.5 bar heller.

Re: laddtryck v70 t5 -98

Postat: sön 13 jul 2014, 02:29
av Nexus
Nej pettson, det räcker ju göra som denne kille så har du 380hk :wink: http://www.blocket.se/ostergotland/Volv ... ?ca=12&w=3

Re: laddtryck v70 t5 -98

Postat: sön 13 jul 2014, 11:07
av Styret
Hmm. Om man kan sätta en störe turbo och ha 1.5 i ladd. Kan jag inte då skruva upp laddet på den turbo jag har till 1.5? Förlåt för kanske lite dumma frågor. Men är inte jätte kunnig på sådant. =)

Re: laddtryck v70 t5 -98

Postat: sön 13 jul 2014, 12:04
av Lucif3r
Heh....

Förslagsvis, läs på lite om hur styrsystemet fungerar, och sluta skruva på den där j-a WG'n. Det enda du gör är att sabba motorn i förtid, samt förlorar effekt.


Och nexus var antagligen väldigt ironisk i sitt inlägg... Orginalstakarna börjar må dåligt vid 1.1-1.2bar lugn körning. Allt över det är ett garanterat ras förhållandevis snabbt.

Re: laddtryck v70 t5 -98

Postat: sön 13 jul 2014, 12:14
av Styret
Okej. Enligt BSR va de inga problem att skruva upp den till 1.35bar. Men inte mer. Okej så nästa steg är då att byta stakarna innan jag kan göra något mer då??