Sida 1 av 1
[Elektronik] Hur fungerar mätarna?
Postat: tis 08 jul 2014, 07:44
av Lucif3r
Tänkte höra om någon vet hur instrumenthuset översätter signalerna från hastighetsgivaren(ABS givaren..)/varvgivaren, och kanske tank/tempmätaren?
Skickas det olika spänningar beroende på hur mycket mätaren ska visa, eller jobbar den med olika motstånd, eller rent av impulser/"PWM"?
Vad är isf min och max värdet för 0 resp. "max" på mätarna? :)
Försökte hitta någon typ av servicemanual för instrumenthusen, men ingen utav dom gick in så djupt som jag eftersöker... :(
Har väl inte superhöga förväntningar på att någon här vet, men det är ju värt ett försök iaf ;-//
Re: [Elektronik] Hur fungerar mätarna?
Postat: tis 08 jul 2014, 08:44
av Rådlös
Jag är ingen kunnig, eller jag borde vara (?) men det är väl oftast pulser det handlar om. Genom att räkna antalet pulser får man fram någon sorts värde. Så har man t.ex gjort länge i varvräknare som man kopplade på tändspolen. Och även hastighetsmätare i bakhjulsdrivna bilar. (Säkert samma sak i framhjulsdrivna?) Moderna motorer använder vevaxelgivaren som varvräknare. Läs mer här:
http://home.swipnet.se/g_gson/ (OBS! Ta ingen notis om meddelandet från Tele2. Det är något knas som man jobbar med)
Tempmätare är ofta ett NTC-motstånd som ändrar ohmvärde med temperaturen. Det ger direkt mätbara spänningar. Samma med tankmätaren. Där påverkar en flottör en vridpotensiometer. Det finns varianter där en flottör åker upp och ner för en motståndstråd, men utresultatet är ju detsamma. Möjligen färre rörliga delar?
NTC = Negative Temperature Coefficient. Ohmvärdet sjunker med ökande temperatur. Det finns motsatsen också, PTC = Positive Temperature Coefficient. Ohmvärdet stiger med ökande temperatur.
Re: [Elektronik] Hur fungerar mätarna?
Postat: tis 08 jul 2014, 09:28
av Lucif3r
Tackar för det. :)
Då återstår att lista ut hur instrumenthuset översätter hastighet/varv-impulserna till ett värde som rör mätarna, och vilket område det handlar om... Eller rättare sagt hur fasen man ska mäta. Ett oskilloskop vore ju behändigt att ha :roll:
Re: [Elektronik] Hur fungerar mätarna?
Postat: tis 08 jul 2014, 17:38
av NilsO
Tänker du på någon specifik bilmodell, eller mer i allmänhet?
Re: [Elektronik] Hur fungerar mätarna?
Postat: tis 08 jul 2014, 17:42
av Lucif3r
85x70 givetvis :) Annars hade jag lagt tråden i allmän bil-diskution :)
Re: [Elektronik] Hur fungerar mätarna?
Postat: tis 08 jul 2014, 17:55
av Rådlös
Förr i världen var oscilloskop klumpiga och utrymmeskrävande med sitt bildrör. Numera är det LCD-skärmar och t.o.m i byggsats:
http://www.electrokit.com/digitalt-osci ... sats.47063
Har man intresse så kan man säkert utnyttja det flera gånger till varjehanda mätningar och då ter sig inte priset så avskräckande.
Re: [Elektronik] Hur fungerar mätarna?
Postat: lör 26 jul 2014, 20:50
av Lucif3r
Provar en bumpning här

Re: [Elektronik] Hur fungerar mätarna?
Postat: sön 27 jul 2014, 03:54
av Dunderdon
Jag håller med dig, hade varit kul att veta hur det fungerar och inte bara massa gissningar till hälften rätt.