Nyförvärvad 850 (855) T5, lite frågor
Postat: mån 30 jun 2014, 18:15
Hej på er,
Första inlägget på detta forum som verkar vara det ultimata för en Svensk volvoägare, speciellt ny sådan :) Min flickvän och jag har nyss förvärvat en fin 850 T5, men som givetvis har sina fel lite här och där. För att förtydliga, har ingen aning så sett hur man läser av modellbeteckningar osv, men det är en kombimodell 855, T5, turbo och vi har givetvis AC i kärran.
Till att börja med så har vi upptäckt att det är en spricka i kylaren nere vid röret där turbon tydligen ska ha sin kylarslang. Har varit hos en som tittade på felet och sa att det förmodligen är ganska svårt att svetsa/löda utan rekommenderade kylarcement vilket vi känner är lite "sådär". Det finns ju de som haft "tur" och lyckats med att använda det, medan andra fått klumpar och sabbat motor m.m. Känns som om vi skulle tillhöra den senare kategorin där, bara för att. :roll:
Så vi tittade på vad en ny kylare skulle kosta och fann att Skruvat hade en inte alltför dyr ersättare,
http://www.skruvat.se/Kylare-motorkylning-P10937.aspx
Han vi var hos med bilen tyckte att kylarcement var bäst, men om vi fick tag på en kylare så kunde vi ordna med det också. Så det känns väl som en bra lösning, eller? "Problemet" är så litet som att vi måste fylla på glykol cirkus var tredje vecka. Lite oftare än vad man kanske ska behöva ;)
Tittar man på kylarslangar så går vi däremot bet, vi hittar bara "övre" och "undre" slangar hos Biltema, Skruvat, SC Styling. Det finns ju fler slangar än så, men vad heter dem och vart hittar man dem? Artikelnummer/namn/butik?
Sen har vi lite felkoder som är urlästa via "OBD2" jacket, som när man läser runt tydligen inte är OBD2 utan OBD1 osv. Hur som helst, jag har en läsare som kan läsa ur koder ut jacket och det vi fått ut är följande;
P0133 ($17) - O2 Sensor Circuit Slow Response Bank 1 Sensor 1
Skitig syresensor i katalysatorn?
P0137 ($17) - O2 Sensor Circuit Low Voltage Bank 1 Sensor 2
Dålig kontakt?
P0141 ($17) - O2 Sensor Heater Circuit Bank 1 Sensor 2
Ingen aning!
P0172 ($17) - System Too Rich Bank 1
Får vi in för mycket bränsle i motorn?
P0422 ($17) - Main Catalyst Efficiency Below Threshold Bank 1
Hör detta ihop med felen för O2 sensor?
Sen fick vi även fram
P0730 ($1F) - Incorrect Gear Ratio
Detta känns lite mer.. oroande.. Är det något fel med växellådan möjligen? Eller något annat allvarligt?
Några tips på vad man kan göra/kolla?
Är det värt att lägga pengar på en ny kylare om växellådan kanske lägger av snart?
Hoppas på svar snart :) Ni får jättegärna svara om ni har idéer om så lite som en av sakerna jag tar upp. All hjälp uppskattas!
// Chris
Första inlägget på detta forum som verkar vara det ultimata för en Svensk volvoägare, speciellt ny sådan :) Min flickvän och jag har nyss förvärvat en fin 850 T5, men som givetvis har sina fel lite här och där. För att förtydliga, har ingen aning så sett hur man läser av modellbeteckningar osv, men det är en kombimodell 855, T5, turbo och vi har givetvis AC i kärran.
Till att börja med så har vi upptäckt att det är en spricka i kylaren nere vid röret där turbon tydligen ska ha sin kylarslang. Har varit hos en som tittade på felet och sa att det förmodligen är ganska svårt att svetsa/löda utan rekommenderade kylarcement vilket vi känner är lite "sådär". Det finns ju de som haft "tur" och lyckats med att använda det, medan andra fått klumpar och sabbat motor m.m. Känns som om vi skulle tillhöra den senare kategorin där, bara för att. :roll:
Så vi tittade på vad en ny kylare skulle kosta och fann att Skruvat hade en inte alltför dyr ersättare,
http://www.skruvat.se/Kylare-motorkylning-P10937.aspx
Han vi var hos med bilen tyckte att kylarcement var bäst, men om vi fick tag på en kylare så kunde vi ordna med det också. Så det känns väl som en bra lösning, eller? "Problemet" är så litet som att vi måste fylla på glykol cirkus var tredje vecka. Lite oftare än vad man kanske ska behöva ;)
Tittar man på kylarslangar så går vi däremot bet, vi hittar bara "övre" och "undre" slangar hos Biltema, Skruvat, SC Styling. Det finns ju fler slangar än så, men vad heter dem och vart hittar man dem? Artikelnummer/namn/butik?
Sen har vi lite felkoder som är urlästa via "OBD2" jacket, som när man läser runt tydligen inte är OBD2 utan OBD1 osv. Hur som helst, jag har en läsare som kan läsa ur koder ut jacket och det vi fått ut är följande;
P0133 ($17) - O2 Sensor Circuit Slow Response Bank 1 Sensor 1
Skitig syresensor i katalysatorn?
P0137 ($17) - O2 Sensor Circuit Low Voltage Bank 1 Sensor 2
Dålig kontakt?
P0141 ($17) - O2 Sensor Heater Circuit Bank 1 Sensor 2
Ingen aning!
P0172 ($17) - System Too Rich Bank 1
Får vi in för mycket bränsle i motorn?
P0422 ($17) - Main Catalyst Efficiency Below Threshold Bank 1
Hör detta ihop med felen för O2 sensor?
Sen fick vi även fram
P0730 ($1F) - Incorrect Gear Ratio
Detta känns lite mer.. oroande.. Är det något fel med växellådan möjligen? Eller något annat allvarligt?
Några tips på vad man kan göra/kolla?
Är det värt att lägga pengar på en ny kylare om växellådan kanske lägger av snart?
Hoppas på svar snart :) Ni får jättegärna svara om ni har idéer om så lite som en av sakerna jag tar upp. All hjälp uppskattas!
// Chris