Sida 1 av 1

kamrems byte något mer man bör tänka på?

Postat: sön 29 jun 2014, 14:09
av Baxtex
Så min gamla 96:a 850 har inte fått kamremmen bytt på 9 år, visserligen har den bara rullat 5000 mil sedan dess, men känns som att ett byte vore på sin plats, den är för fin för att låtas rasa nu. Har aldrig bytt kamrem förr och undrar om det är något mer man ska passa på att byta? Tänkte bara köpa en färdig kamrem sats på biltema(eller om ett färdig kit finns någon annanstans lite billigare?). Bilen har gått snart 29 tusen mil så att byta för mycket känns dumt.

Sen en lite off topic fråga, acn kyler dåligt, den kyler men blir inte så jättekallt, är det någon ide att fylla på gasen då? Jag menar det blir ju lite kallt så det kan inte vara hål så gasen läcker ut?

Re: kamrems byte något mer man bör tänka på?

Postat: sön 29 jun 2014, 18:25
av snoddasD5
Billigare finns det på bildelaronline24.se då får du även med ny vattenpump.

Re: kamrems byte något mer man bör tänka på?

Postat: sön 29 jun 2014, 21:58
av NilsO
Jag tyckte den här tråden var bra, inkl bilderna: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=74249

Re: kamrems byte något mer man bör tänka på?

Postat: sön 29 jun 2014, 23:16
av taxi
Det är ju min tråd :D
Det har diskuterats mycket om behovet av tolkar, men för den osäkre hemmapularen är dom ovärderliga!
Dock vill jag säga att om motorn går bra före bytet, så visst kan man skippa tolkar och sätta nya remmen på samma plats som den gamla, bilen kommer inte att gå sämre iaf. Men när jag sålde 850:in gick den som ett skållat troll, ju mer varv desto mer hästar kom det, och ljudet vid 6-7000 varv saknar jag. Och inte protesterade motorn heller, uppgraderad vevhusventilation hjälpte nog lite.
Jag kanske ska fortsätta min urspårning i "klotterplanket"?

Re: kamrems byte något mer man bör tänka på?

Postat: sön 29 jun 2014, 23:30
av andreasw
taxi skrev:Det är ju min tråd :D
Det har diskuterats mycket om behovet av tolkar, men för den osäkre hemmapularen är dom ovärderliga!
Dock vill jag säga att om motorn går bra före bytet, så visst kan man skippa tolkar och sätta nya remmen på samma plats som den gamla, bilen kommer inte att gå sämre iaf. Men när jag sålde 850:in gick den som ett skållat troll, ju mer varv desto mer hästar kom det, och ljudet vid 6-7000 varv saknar jag. Och inte protesterade motorn heller, uppgraderad vevhusventilation hjälpte nog lite.
Jag kanske ska fortsätta min urspårning i "klotterplanket"?
oooh, uppgraderad vevhusventilation lät spännande! Vad är detta? =)

Jag bytte kamremmen för första gången på 850 i våras, då tyckte jag tolkarna var ovärdeliga! Jag fick lov att lossa på kamdreven för att få dit remmen. Vilket jag aldrig hade kunnat göra utan tolkar, då hade de väl pekat all världens väg fel. Så det var tur att jag hade dessa! Remmen stog inte helt rätt heller när jag petade in tolkarna, vilket gjorde dessa ovärdeliga! Sen är det ju bra att byta spännrullar och allt tjaffs. Kanske passa på att byta multiremmen också när du ändå håller på? Vad är det för en 850 du har? GLT -170 hästare eller 140 hästaren?

Re: kamrems byte något mer man bör tänka på?

Postat: mån 30 jun 2014, 07:34
av taxi
"Uppgraderad" kanske är fel ord, men det var an sats från volvo med ny dragning av bla slangen från oljefällan till toppen, och den smala till flamfällan. Kommer inte ihåg exakt, men det såg vettigare ut än original.

Re: kamrems byte något mer man bör tänka på?

Postat: mån 30 jun 2014, 09:33
av Baxtex
snoddasD5 skrev:Billigare finns det på bildelaronline24.se då får du även med ny vattenpump.
Kollade där men blev förvirrad för de har så många olika satser, både kugg, kil och flerspårsrem. Behöver bara en komplett sats så att jag vet att jag har allt som behövs. :)

Ingår tolkar eller det får man köpa till?

http://www.bildelaronline24.se/volvo/85 ... ggremssats

Re: kamrems byte något mer man bör tänka på?

Postat: mån 30 jun 2014, 10:03
av Baxtex
andreasw skrev:
taxi skrev:Det är ju min tråd :D
Det har diskuterats mycket om behovet av tolkar, men för den osäkre hemmapularen är dom ovärderliga!
Dock vill jag säga att om motorn går bra före bytet, så visst kan man skippa tolkar och sätta nya remmen på samma plats som den gamla, bilen kommer inte att gå sämre iaf. Men när jag sålde 850:in gick den som ett skållat troll, ju mer varv desto mer hästar kom det, och ljudet vid 6-7000 varv saknar jag. Och inte protesterade motorn heller, uppgraderad vevhusventilation hjälpte nog lite.
Jag kanske ska fortsätta min urspårning i "klotterplanket"?
oooh, uppgraderad vevhusventilation lät spännande! Vad är detta? =)

Jag bytte kamremmen för första gången på 850 i våras, då tyckte jag tolkarna var ovärdeliga! Jag fick lov att lossa på kamdreven för att få dit remmen. Vilket jag aldrig hade kunnat göra utan tolkar, då hade de väl pekat all världens väg fel. Så det var tur att jag hade dessa! Remmen stog inte helt rätt heller när jag petade in tolkarna, vilket gjorde dessa ovärdeliga! Sen är det ju bra att byta spännrullar och allt tjaffs. Kanske passa på att byta multiremmen också när du ändå håller på? Vad är det för en 850 du har? GLT -170 hästare eller 140 hästaren?
Är 144 hästaren.