Sida 1 av 3

Volvo 854-512 GL/SE-PKT 1994 avgas-/motorproblem

Postat: tis 24 jun 2014, 16:29
av adras850
Hej alla Volvo fantaster!!

Efter att ha hållit på med bilen av och till ett tag nu, som nybörjare, så har jag kommit till ett stop och söker efter råd här av er proffs.

Då vår 340 som fungerade fint blev stulen och uppbränd fick jag en 850 -94 av svärfar med ett "litet" motorproblem.
Så i slutet på april plockade jag av toppen och bytte en bränd avgasventil, gick bättre (12,5/13/13,5/13/13 i komp) men inte helt hundra, drack mkt olja samt hål på avgassystemet vid besiktning.
Fixade avgassystemet men avgasvärdena var usla.
5:ans tändstift sotade igen och efter lite sökning på nätet förstod jag att det kunde vara ventiltätningarna eller kolv/kolvringar. Lite jobbigt var att jag förstod att de små tätningar jag fått med sotningssatsen var ventiltätningar :oops: , som borde ha bytts när ändå toppen var av. Gjorde ett test som jag läst om här, att komptesta och sen hälla i lite olja och komptesta igen, tog värdena till en verkstad där de sa att det inte var kolvarna utan satsa på ventiltätningarna.
Värdena jag fick före/efter olja:
1:a 12,5/13,5
2:a 13/14
3:e 13,5/14
4:e 13/13
5:e 13/13

Tog av toppen och de gamla ventiltätningarna var riktigt kassa och två hade hoppat av, bytte dem och slipade in alla ventiler, så nu låter och går motorn mkt bättre, hackar och är lite seg på låga varv bara??

Problemet:
Blå/vita avgaser vid förhöjd tomgång, bolmar rätt ordentligt (inga problem under vanlig körning).

Vid besiktning igen så ville han inte ta avgasvärden pga "motorstörning", gasade till 3000 varv och så sjönk varvet till 2500, det var det. Hur som läste jag av felkoder, fick endast A3 314, Höger bakhjulsgivare kortslutning eller bruten krets.

En fundering kring felkoder dock, kunde endast läsa av i socklarna A2, A3, A7 samt B1, de andra B-socklarna gav inga blinkningar alls??


Oerhört tacksam för alla råd och tips som ni kan komma med.

Re: Volvo 854-512 GL/SE-PKT 1994 avgas-/motorproblem

Postat: tis 24 jun 2014, 18:13
av Lucif3r
Böt du bara EN ventil eller tänkte du till och böt alla?
Hur nollade du motorn? Ögonmått eller tolkar?

Re: Volvo 854-512 GL/SE-PKT 1994 avgas-/motorproblem

Postat: tis 24 jun 2014, 18:24
av adras850
Lucif3r skrev:Böt du bara EN ventil eller tänkte du till och böt alla?
Hur nollade du motorn? Ögonmått eller tolkar?

:oops: Tänkte inte till där då utan böt endast en ventil :oops: ..

Nollade med ögonmått, samt litet verktyg ur haynes manual för låsning i bakkant på kamaxlarna. Inget motstånd när jag "testvred" vevaxeln efter montering.

Re: Volvo 854-512 GL/SE-PKT 1994 avgas-/motorproblem

Postat: tis 24 jun 2014, 18:41
av Lucif3r
Så, du låste aldrig veven? Isf står nog kammarna duktigt fel, och därför får du kassa avgasvärden och massa skum rök. Krävs inte mycket fel för att sabba timingen.

Re: Volvo 854-512 GL/SE-PKT 1994 avgas-/motorproblem

Postat: tis 24 jun 2014, 18:53
av adras850
Lucif3r skrev:Så, du låste aldrig veven? Isf står nog kammarna duktigt fel, och därför får du kassa avgasvärden och massa skum rök. Krävs inte mycket fel för att sabba timingen.
Det var som tusan. Så trots att bilen fartmässigt, lite segt svar på gasen kanske, går bra så kan kammarna ligga fel? Fått höra att om de ligger fel så går bilen inte alls?

Tack för engagemanget :)

Re: Volvo 854-512 GL/SE-PKT 1994 avgas-/motorproblem

Postat: tis 24 jun 2014, 19:04
av Lucif3r
Ligger dom så fel att bilen inte går alls så havererar hela motorn :roll:
Nej då, bilen kan gå bra fast kammarna står relativt mycket fel. Första symptomet som brukar bli är *trumvirvel* lite seg på gasen :roll: samt hög bensinförbrukning

Föreslår att du söker lite på forumet ang. kamremsbyten, så får du rätt mycket mer "kött på benen" om vanliga fel, hur man ska göra och varför man ska göra si och så osv.

Den enda tröst jag kan ge dig är att du(tyvärr) inte är ensam om att göra fel... Alldeles för många som gör fel och får sen märkliga symptom på bilen...
Sen finns det givetvis dom som tvärhävdar att det går alldeles utmärkt att göra utan tolkar och visst - man kan få det "nästan" rätt utan tolkar, men helt korrekt får man det aldrig såvida man inte har en jäkla tur.

Men med det sagt så är det ju inte säkert att det är inställningen som är fel i ditt fall, men det skadar ju inte att göra om och göra rätt så man vet att det är 100%igt rätt :)

Re: Volvo 854-512 GL/SE-PKT 1994 avgas-/motorproblem

Postat: tis 24 jun 2014, 19:12
av andreasw
Jag rekommenderar också att ställarna kamremmen och nolla vevaxeln med hjälp utav tolkar! Du har en 140hk motor va? Då passar inte tolkarna ifrån biltema :/ Men vevaxel tolken kanske fungerar bra?

Re: Volvo 854-512 GL/SE-PKT 1994 avgas-/motorproblem

Postat: tis 24 jun 2014, 19:57
av adras850
Lucif3r skrev:Ligger dom så fel att bilen inte går alls så havererar hela motorn :roll:
Nej då, bilen kan gå bra fast kammarna står relativt mycket fel. Första symptomet som brukar bli är *trumvirvel* lite seg på gasen :roll: samt hög bensinförbrukning

Föreslår att du söker lite på forumet ang. kamremsbyten, så får du rätt mycket mer "kött på benen" om vanliga fel, hur man ska göra och varför man ska göra si och så osv.

Den enda tröst jag kan ge dig är att du(tyvärr) inte är ensam om att göra fel... Alldeles för många som gör fel och får sen märkliga symptom på bilen...
Sen finns det givetvis dom som tvärhävdar att det går alldeles utmärkt att göra utan tolkar och visst - man kan få det "nästan" rätt utan tolkar, men helt korrekt får man det aldrig såvida man inte har en jäkla tur.

Men med det sagt så är det ju inte säkert att det är inställningen som är fel i ditt fall, men det skadar ju inte att göra om och göra rätt så man vet att det är 100%igt rätt :)
se där ja, man lär sig hela tiden :), men nu är jag iallafalla rätt så bra på att ta isär det :lol:.

Kan inte mer än att hålla med nu när man vet hur det ser ut och tacka så hemskt mycket för hjälpen.

Då bli det till att jaga tolkar och prova :).

Snabb följdfråga bara:
Med tanke på resultaten av kompressionsproven, finns det någon risk för att det kan vara kolvarna/kolvringarna?(börjar tveka lite på verkstads-killarnas utlåtande)

Åter igen TACK :D

Re: Volvo 854-512 GL/SE-PKT 1994 avgas-/motorproblem

Postat: tis 24 jun 2014, 19:59
av adras850
andreasw skrev:Jag rekommenderar också att ställarna kamremmen och nolla vevaxeln med hjälp utav tolkar! Du har en 140hk motor va? Då passar inte tolkarna ifrån biltema :/ Men vevaxel tolken kanske fungerar bra?
Yes, 2,5l 140hk 10v.

Det var ju tråkigt att höra, några tips på var man kan hitta dessa billigt?

Tack :)

Re: Volvo 854-512 GL/SE-PKT 1994 avgas-/motorproblem

Postat: tis 24 jun 2014, 23:59
av andreasw
Hmm, tolken till veven borde ju fungera? Sen är väl inte kamaxeltolkarna svår att göra själv. Står i haynes hur man gör!