Sida 1 av 1

Dålig domgång när Volvo 850 är kall

Postat: mån 23 jun 2014, 19:26
av Volvo742
Hej!

Jag har dålig tomgång på min 850 när den är kall. Det är nästan så att den tangerar på 700 rpm om jag inte räddar varvtalen igenom att gasa lite med den.

Men att köra bilen går bra. Så länge jag använder foten så fungerar den. Men när jag ska växla så sjunger varvtalen rätt snabbt och då måste man vara snabb på gasa upp.

Men när motorn blir varm så håller sig tomgången bättre. Det är bara när den är kall som den är värst.

När motorn precis startat från kallstart: Upp på ca 2000 rpm och ned snabbt på 700.
När jag växlar när motorn är kall: Jag gasar upp till 3000 rpm och släpper kopplingen. Då dyker varvmätaren ned till ca 1000 rpm direkt och ibland under.
När jag stor på tomgång när motorn är varm: Då pendlar den mellan 850-900 rpm.

Jag har rengjort vevhusventilationen(förra året)
Jag har ställt in spjällskruven.
Jag har kollat efter läckage men hittat inget.
Jag har smörjt upp tomgångsmotorn (3-pin) och den är samma som förr. Alltså fungerar.

Re: Dålig domgång när Volvo 850 är kall

Postat: mån 23 jun 2014, 19:53
av *pettson*
Du har justerat spjällskruven säger du. Så vad vad använde du för värden?

Re: Dålig domgång när Volvo 850 är kall

Postat: mån 23 jun 2014, 22:51
av Volvo742
*pettson* skrev:Du har justerat spjällskruven säger du. Så vad vad använde du för värden?
Värden?
Jag skruvade bara mycket mycket försiktigt så det blev bättre. Innan dess var tomgången åt helvete.
Jag ska läsa av lite felkoder imorgon.
Jag har ett svagt minne att jag hade denna kod.
1-2-3 Motortemperatur från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig
Men vart sitter denna temperatursensor då?

Re: Dålig domgång när Volvo 850 är kall

Postat: mån 23 jun 2014, 23:37
av *pettson*
Du är med på att spjällhuset har grundjusteringsvärden och att justerskruven ska vara plomberad?
Skruvar man och ändrar spjällvinkeln utanför det mått som används som noll. Ja då kalibrerar man hela spjällpotentiometern åt skogen.. ska se om jag kan rota fram justeringsanvisningen på det när jag får tid.
Det är inte bara att skruva.

Re: Dålig domgång när Volvo 850 är kall

Postat: tis 24 jun 2014, 14:31
av js1
Här har du en beskrivning.
http://www.volvotips.com/index.php/850- ... ce-manual/

Om du mäter på spjällägespotentiometern stift 1 & 3 ska du ha mellan 900-1100ohm vid tomgångsläget och mellan 2300-2900ohm vid fullgasläget.

Re: Dålig domgång när Volvo 850 är kall

Postat: ons 25 jun 2014, 22:10
av Volvo742
Det börjar gå bättre nu. Jag har ändrat körstil.
* Hoppa ej mellan växlarna
* Växla vid 3000 rpm eller 2500 vid motorväg.
* Innan jag stänger av bilen. Låt bilen stå på ca 30 sekunder så den hinner lugna ner sig.