Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av billy2
#873779
Hej,

Har en V70, 1999, och när jag släpper upp kopplingen eller bromsar så uppstår ett gnissel i höger fram.
Har försökt leta reda på varifrån det kommer, men inte lyckats lista ut det än.
Låter som att det är någon metall som gnider sig mot en annan metall.

Har filmat ljudet, första filmen så för jag bilen bara fram och tillbaka, ettans växel ligger i. Den andra filmen så är bilen upphissad, och vi rycker i hjulet fram och tillbaka, även då är ettans växel i. Ljudet framkommer endast ifall man tar i, ifall man bara för hjulet fram och tillbaka hörs inget..

Motorfästet på höger sida är bytt, men det hjälpte inte. Hängde av oket men ljudet uppkommer ändå. Ser inget konstigt, och kan inte lista ut varifrån ljudet uppkommer.. Hjälp!

Klicka här för video 1
Klicka här för video 2
av billy2
#873801
Lucif3r skrev:Skev skiva som slår emot bromskölden?
Glömde nämna det. Bromsskölden är helt bortrostad och ljuden uppkommer inte ifall man bara snurrar på hjulet, måste till kraft framåt/bakåt för ljudet ska uppstå.
av billy2
#1462397
Hej,

Såg att jag missat att uppdatera om vad problemet var.. något år senare bytte jag drivaxeln, då den börjat "vibrera" under acceleration. Efter det försvann gnisslet som tråden handlar om.
Bruten fjäder framvagn

Hadde igår min nyköpta V90 CC på […]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]