Sida 1 av 2

Ska snart byta länkarmar på 850 GL -94

Postat: fre 13 jun 2014, 16:34
av Adamp
Jag ska snart byta länkarmar på min 850 på båda sidor. Hur viktigt är det att spänna till angiven vinkel? Jag tänker göra som Ben från FCP gör men jag mäter hur långt jag har till skärmkanten så jag höjer den till samma position som den har när den är på marken så den för rätt position
.

Re: Ska snart byta länkarmar på 850 GL -94

Postat: fre 13 jun 2014, 17:27
av Droopy
Har bytt ett antal länkarmar på 850 och aldrig ens funderat över någon vinkel, men det är väl kanske bäst att vara på den säkra sidan och göra "rätt" på en gång.

Re: Ska snart byta länkarmar på 850 GL -94

Postat: lör 14 jun 2014, 00:50
av Nexus
Drar man åt det med hjulet i luften så hamnat bussningarna inte i avlastad position och slits ut i förtid. Jag tycker det är enklast släppa ner bilen på marken sen dra åt det sista . Man lossar inte staget i onödan om det seta där senaste 5000 milen :-O)

Re: Ska snart byta länkarmar på 850 GL -94

Postat: lör 14 jun 2014, 11:07
av Adamp
Nexus skrev:Drar man åt det med hjulet i luften så hamnat bussningarna inte i avlastad position och slits ut i förtid. Jag tycker det är enklast släppa ner bilen på marken sen dra åt det sista . Man lossar inte staget i onödan om det seta där senaste 5000 milen :-O)
Jag är medveten att den ska spännas i den naturliga höjden som den är när den står på marken det just därför jag mäter hur den är på plan mark och sen när jag tagit ut dom gamla länkarmarna och hand dragit den nyas inre bultar och spindelleden är spänn låsar jag stabilisator staget då den har en jävla belastning när man lyfter ena sidan. Minna stag har nog satt där 200-600 mil= en vinter så det är ingen fara jag hade problem att den var väldigt instabil i kurvor så jag byte stagen så blev den mycket bättre.

Re: Ska snart byta länkarmar på 850 GL -94

Postat: lör 14 jun 2014, 13:46
av Lucif3r
Annars kan man ju alltid hissa ner bilen så länkarmen vilar mot en pallbock...

Re: Ska snart byta länkarmar på 850 GL -94

Postat: lör 14 jun 2014, 21:02
av Adamp
Tänker fråga en annan sak ang kylar systemet. Jag kommer bytta slangar, klämmer och spola systemet med vatten sen ska jag ha i nytt kommer detta funka bra http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... dad-36705/?

Re: Ska snart byta länkarmar på 850 GL -94

Postat: sön 15 jun 2014, 11:36
av taxi
Jag har aldrig provat longlife, ser ingen anledning till det, men det står ju etylenglykol så det borde funka. För säkerhets skull, vänta in ett säkert svar.
(Jag föredrar etylenglykol, det är bättre än propylenglykol men också giftigare).

Re: Ska snart byta länkarmar på 850 GL -94

Postat: sön 15 jun 2014, 13:27
av Droopy
longlife el inte, jag har aldrig bytt glykol i någon bil jag ägt, 850in rullade 9år i min ägo på samma sörja, likaså snacket om att byta bromsolja med jämna mellanrum, 850in gick 9år på samma där ochså, utan problem.

Re: Ska snart byta länkarmar på 850 GL -94

Postat: sön 15 jun 2014, 15:00
av Lucif3r
Böt aldrig kylarvätska eller bromsvätska i 945an heller under dom 8år jag hade den. Dock tömde jag ur en del av kylarvätskan lite då och då och "spädde på" med nytt.

V70in har därimot fått bromsoljan (ofrivilligt, för jag var ett klantarsel) bytt, och den förbrukar en hel del kylarvätska(ett kärl i halvåret typ) så det mesta är ju vid det här laget bytt :)
Men tänkte ta och spola igenom systemet någon gång... Bara så jäkla drygt för vi har ingenstans att dumpa glykol i närheten(eller annan farlig kemikal för den delen)... Eller ja, har ju massor av skog men... Det är ju inte rätt :roll:

Re: Ska snart byta länkarmar på 850 GL -94

Postat: sön 15 jun 2014, 16:04
av Nexus
Man kan säkert köra en motor 8 år utan oljebyte men räkna med att livslängden på den är minimerad.
Angående bromsvätskan:
Om bromsvätskan inte byts i tid så uppstår två problem. För det första sjunker kokpunkten och till slut är den nästan lika känslig för värme som vatten. Då räcker det med några hårda inbromsningar i följd för att vätskan ska börja koka, varvid pedalen går i botten.
Ett lika stort problem med vattenutblandad bromsvätska är att hela hydraulsystemet rostar inifrån. Det gäller både huvudcylindern, hjulcylindrarna och de reglerventiler som ska hindra bakhjulslåsning.

Glykol har inte bara funktionen att vattnet inte ska frysa det hindrar även bla att metalldelarna i motorn inte börjar rosta.Har sett system där de inte bytt på massa år och allt är bara en brun rostsörja. Visst det fungerar för stunden men inte i längden!