Sida 1 av 1
Sänkning, Räcker 60/40?
Postat: lör 16 sep 2006, 08:34
av vanten06
Tjena! Hade tänkt å sänka bilen lite är ju traktor nu. Bilen är en 850 -93:a med 195*60*R15 så det är inga feta däck.
Har bara hittat 60/40 sänkning, räcker det eller finns det någon typ 80/80? vill inte kapa dem. Måste man byta dämparna eller räcker det att byta fjädrar, vad blir skillnade om man byter dämparna? hade inte tänkt å göra de. Är det GE motorsport som gäller eller? kostade la typ 1700:- det finns inga billigare eller?
Men som sakt blir det stor skillnad med en 60/40 sänkning eller syns det ingen skillnad? Blir det verkligen 60/40mm för man tycker ju att orginalen bör sackat lite efter drygt 20000 mil,
Andra tips angående sänkning motages varmt.
Postat: mån 26 nov 2007, 23:56
av Tompa R
Undrar oxå lite om detta. Ingen som kan berätta??
Postat: tis 27 nov 2007, 05:59
av Addict
Räcker inte sänkningen får du köpa manligare hjul...
Re: Sänkning, Räcker 60/40?
Postat: tis 27 nov 2007, 08:58
av *pettson*
vanten06 skrev:Tjena! Hade tänkt å sänka bilen lite är ju traktor nu. Bilen är en 850 -93:a med 195*60*R15 så det är inga feta däck.
Har bara hittat 60/40 sänkning, räcker det eller finns det någon typ 80/80? vill inte kapa dem. Måste man byta dämparna eller räcker det att byta fjädrar, vad blir skillnade om man byter dämparna? hade inte tänkt å göra de. Är det GE motorsport som gäller eller? kostade la typ 1700:- det finns inga billigare eller?
Men som sakt blir det stor skillnad med en 60/40 sänkning eller syns det ingen skillnad? Blir det verkligen 60/40mm för man tycker ju att orginalen bör sackat lite efter drygt 20000 mil,
Andra tips angående sänkning motages varmt.
Först av allt.. sänker du så mycket som 60-40 så SKA du byta dämpare till kortare.. Dels för att göra så fjädern inte kan lossna och dels för att dämparen gör sitt jobb. Vad gäller billigt eller inte med 1700 tja.. H&R vill bara ha 900kr fjädern så?.. det blir ju 3600 för 4 fjädrar.. 1700 är rätt billigt då.. Sen förstår jag ändå inte tanken.. du säger din bil gått 20 000 mil? Tror du dämparna är färska då?.. Köp paket med fjädrar och dämpare som hör ihop. Tycker man det är dyrt så spara lite till och vänta..
60-40 är mätt utifrån original höjd så du upplever inte så mycket skillnad på höjd kanske. MEN du lär märka fastheten. det är en enorm skillnad..
Sen när du byter så MISSA INTE ATT LOSSA LÄNKARMARNA OCH NOLLA DOM I NYTT LÄGE... förlåt att jag skriver det med stora bokstäver men många struntar i det hela och det kostar länkarmsbussningar..
Postat: tis 27 nov 2007, 10:29
av Tompa R
Tack. Nu blev man lite klokare 8)
Postat: tis 27 nov 2007, 13:36
av Tommy Lagerlöf
Addict skrev:Räcker inte sänkningen får du köpa manligare hjul...
HAHA :lol: håller mä :)