Högt lambdavärde, vad är troligaste felet?
Postat: mån 09 jun 2014, 16:56
Hej,
Så kom det jag har fruktat i alla år på besiktningen, bilens avgasvärden är för höga...
Bilen är en Volvo 850 -97 2.5 20V med 26500 mil på mätaren. Hyfsat nyservad med nya tändstift och motorolja.
Lambda stannande på 1.06 med rejäl varmkörning (0.97-1.03 gränsvärden). Övriga värden CO, HC låg på 0. Katalysatorn har "alltid" skramlat (i alla fall de senaste åren) men det låter nog mer nu så den är med listan över misstänkta komponenter.
Frågan är vart jag börjar? Ny katalysator och flexibel skarv kan man köpa från Biltema för runt 2500:- Lite bökigt om grenröret måste bort och skarven svetsas fast. Kan man fästa den med avgasklämmor istället? Förresten ser det ut på Biltemabilden som nya katalysatorn redan har en flexibel skarv på sig, på min bil ser det ut som man ska fästa en skarv på grenröret och sedan montera katalysatorn mot den.
Lamdasond är min misstänkte nummer två...
Vad tror övriga Volvoägare är felet? Tips?
Med vänlig hälsning
Fredrik
Så kom det jag har fruktat i alla år på besiktningen, bilens avgasvärden är för höga...
Bilen är en Volvo 850 -97 2.5 20V med 26500 mil på mätaren. Hyfsat nyservad med nya tändstift och motorolja.
Lambda stannande på 1.06 med rejäl varmkörning (0.97-1.03 gränsvärden). Övriga värden CO, HC låg på 0. Katalysatorn har "alltid" skramlat (i alla fall de senaste åren) men det låter nog mer nu så den är med listan över misstänkta komponenter.
Frågan är vart jag börjar? Ny katalysator och flexibel skarv kan man köpa från Biltema för runt 2500:- Lite bökigt om grenröret måste bort och skarven svetsas fast. Kan man fästa den med avgasklämmor istället? Förresten ser det ut på Biltemabilden som nya katalysatorn redan har en flexibel skarv på sig, på min bil ser det ut som man ska fästa en skarv på grenröret och sedan montera katalysatorn mot den.
Lamdasond är min misstänkte nummer två...
Vad tror övriga Volvoägare är felet? Tips?
Med vänlig hälsning
Fredrik