Sida 1 av 1
Volvo c70 -98 spikar
Postat: lör 07 jun 2014, 01:42
av Nemme88
Har en volvo c70 -98 2.3 T5 som är chippad, 3" avgassystem, gröna spridare, 19t turbo och öppet (AEM) ca: 310hk
Den laddar 1.2 bar som det ska vara enligt dom som chippade bilen
men nu så hör man små klick eller knaster ljud vid 4-5000 varv i treans växel
den felkod jag får är främre lambdasond för långsam
Har bytt:
Tändkablar
rotor
fördelarlock
bränslefilter
tändstift
främre lambdasond
det är dock orginal intercooler, kan det vara bidragande till felet?
någon som har nån idee vad det kan vara för fel, börjar bli rätt trött på skiten

Re: Volvo c70 -98 spikar
Postat: lör 07 jun 2014, 01:56
av Nexus
inte ligger problemet vid intercoolern. Vilka har chippat den? Man brukar inte ligga över 1 bar med original vevstakar.
Re: Volvo c70 -98 spikar
Postat: lör 07 jun 2014, 02:45
av Nemme88
Nexus skrev:inte ligger problemet vid intercoolern. Vilka har chippat den? Man brukar inte ligga över 1 bar med original vevstakar.
Den är chippad på Autotech, men jag har sett även andra företag som trimmar att man kan ha 1,2 bar med original vevstakar och 1,4 med H-profilstakar)
Re: Volvo c70 -98 spikar
Postat: lör 07 jun 2014, 03:15
av Nexus
kolla med autotech de brukar vara tillmötesgående och kunniga :D
Re: Volvo c70 -98 spikar
Postat: lör 07 jun 2014, 10:22
av Lucif3r
1.2 är verkligen på gränsen vad slitna orginalstakar pallar... Men det beror ju på hur man kör också... Kör man på fel sätt så kröker man stakar med orginal ladd så...
Och som sagt, det är knappast intercoolern. Det enda som händer med för klen IC är att du tappar effekt då insugsluften är alldeles för varm för att vara optimal.
Re: Volvo c70 -98 spikar
Postat: lör 07 jun 2014, 12:07
av Nemme88
ja ska kolla med dom på måndag, men vad mer kan det vara som cpar?
Re: Volvo c70 -98 spikar
Postat: lör 07 jun 2014, 15:27
av *pettson*
Tappad effekt för att luften blir för varm... det är symtomet på liten intercooler. Hur sker styrningen på effekten då.. tja varm luft ger spikningar som detekteras och då fetas det på med bränslet samtidigt som tändningen sänks.Upphör inte spikningarna då direkt så sänks laddtrycket.
Men eftersom det hörs spikningar utan dåligt ladd, så är alltså laddtrycket manipulerat på fast väg så inte systemet kan sänka det.
Vad orsakar spikningar då. Tja bränslets oktantal, kvaliteten i övrigt på bränslet. Spridarbilder, bränsletryck, intercooler, avgaset ifall avgastempen sticker. Tja det o lite till. Det är ingen ide att gissa. Bara börja riva o ta reda på vad som gått fel... om det nu är spikningar och inte oljud från en stake som klagar..