Sida 1 av 1

*LÖST* Noll ladd+Ingabromsar+misständer mm i ett svep.855 T5

Postat: tor 29 maj 2014, 01:19
av Migush88
Tjena!

Reggade mig här minuter sedan bara och har besökt detta forumet innan och fått matnyttig info så tänkte att ni kanske kan hjälpa mig med en sak som jag grumlat över hela dagen och får snart huvudvärk av så pass att jag inte kan njuta av den danska vinsten som var ikväll ;) Problemet är följande när jag gjorde ett gaspådrag idag så smällde det till och bilen började brumma (som om avgaset läckte är dock inget hål) misstända, ingen tomgång, inget laddtryck varken negativt eller positivt tryck, fotbromsen uppförde sig som om bilen var avstängd (hård och mycket låg verkan). Bilen fick stå efter en mkt kort färd stilla i 20 minuter och visade sig vara svårstartad därefter.. något jag också lade märke till är att dumpen (avlastningsventilen som sitter orginal monterat på turbon börja fladdra konstant med eller utan gas).. är det nånting ni känner till eller är jag förbaskat ensam om alla dessa felen under ett och samma tillfälle? Bil: Volvo 855 T5 1996.

Hojta till om jag postat fel eller så!

Tack på förhand! :-)-)

Re: HJÄLP!!Noll ladd+Ingabromsar+misständer mm i ett svep.855 T5

Postat: tor 29 maj 2014, 08:17
av taxi
Hej! Det första jag kommer att tänka på är vacuumslangen från insuget till bromsservot, följ den från spjällhuset och bakåt och se om den är av.
Det är också det enda jag kan komma på, lycka till!

Re: HJÄLP!!Noll ladd+Ingabromsar+misständer mm i ett svep.855 T5

Postat: tor 29 maj 2014, 14:03
av Lucif3r
"Small till" låter ju onekligen som en eller flera slang(ar) eller ett tryckrör som tackat för sig. Tryckrören påverkar dock inte bromsarna, så det troliga är att en hög vakuumslangar lossnat, kanske t om hela vakuumträdet på insuget.

Är bilen trimmad eller något?

Re: HJÄLP!!Noll ladd+Ingabromsar+misständer mm i ett svep.855 T5

Postat: tor 29 maj 2014, 19:43
av Migush88
PROBLEMET LÖST!
Det var en vakuumslangs anslutning som lossnat ifrån insuget. Först trodde jag turbon sen så fundera jag på IC men efter att rivit av hela förbannade fronten så av en ren slump glimtar jag till vid servon å ser detta. Det var alltså om du lyfter på huven och insugsröret längst till vänster men typ bakom servopumpen så sitter en slang som går in till insuget, denna slang är ansluten på en "platta/lock" i insuget med en diameter på 30mm kanske hela denna korken hade gått av så väl påmonterad så fungerade allt som det skulle! Men sen när bilen var ihop skruvad så gick den urkasst..visade sig att soppan var slut så nu går den som fan igen. :mrgreen:

Tackar dock er för snabba svar och engagemang! Och ja bilen är chippad med lite annat lull lull ca 1,2 bar i ladd.

BTW: Smällen som lät var en baktändning..


Om ni kollar på bilden nedan så tänk er bakom termostatens placering..där satt fanskapet!
Bild

Återigen, tack! :-)-)