Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ketto
#60135
den är väldigt slö, satsa hellre på en SE isf...
av secargut
#60137
ketto skrev:den är väldigt slö, satsa hellre på en SE isf...
Vad är SE?
av Frigge
#60150
Köp ingen 2,0:a,den är slö och drar mer bensin pga just det.
Den är näst intill omöjlig att sälja om du vill byta bil inom ett par år igen.
Välj hellre en 2,5 SE eller GLT.

/Fredrik
av King of Thieves
#60201
2.0an är den minsta motorn som finns till V70, men det är på inga sätt en dålig motor, däremot är den lite liten till en tung bil som V70in, så därför är den ovanligare, den blir också som sagts innan rätt törstig pga att man gasar hårdare.

Svårsåld av samma skäl.
av secargut
#60278
OK, tack för alla tips. Blir nog en 2.5'a eller en GLT.
av cme
#60492
Har en 2.0 -99 som andrabil. Har haft flera V70 2.5 10V (140hk) och 20V(170hk) tidigare och har nu en 2.4T -00 samt en XC 2.4T -01.
Den bil av alla dessa som drar minst är 2.0:an. Familjen använder den uteslutande för blandad körning i och runt omkring i Göteborg dvs nästan ingen landsvägskörning. Bensinförbrukningen är klart lägst på den minsta motorn. Detta beror på att för vårt körsätt (körcykel) så passar detta motoralternativ bäst. Vi kör alltså på ett sätt där man inte behöver 170-200hk (under acceleration) och därför är denna motor mer effektiv i detta fall.

Skall man vara mer "racerförare" med större effektuttag behöver man en annan motor med ett annat "musseldiagram"/motormap som har sin bästa verkningsgrad i ett annat område.

Motorval om det nu är bränsleförbrukning man frågar efter är alltså en fråga om användningssätt. Körbarhet beroende på hur man vill att fordonet skall uppträda är en annan aspekt. Jag tycker att den lilla motor fungerar bra i stan och på landväg men det är naturligtvis ingen Autobahn-cruiser.
av secargut
#60766
Hej, har nu köpt en V70 2.5 SE, enligt färdator och ägare drar bilen 0.88 vid blandad körning. Detta tycker jag är utomordentligt bra för en så pass stor bil.

Tack för alla svar.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]