Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#865208
Hej. Ofta när jag startar bilen så nollställs klockan. Sen brukar den ticka på resten av dagen ( men fel ).
De är inte alltid så men nästan. Va kan de va?
Radions klocka funkar o bilen startar alltid fint

Mvh mike
Volvo v70 99
#1477034
Tar upp den här gamla tråden igen då TS tycks tappat intresset för den.
Jag har sen det vart kallare fått ungefär samma grejor som TS.
När jag startat på morron får jag ställa klockan igen sen funkar den till nästa dag.
Trippen nollställs inte.
Färd datorn nollställs inte vad jag sett.
Sterion nollar inte som den annars gör när man lyfter av batteri kabeln.
Dessutom kan det hända ibland nu på sista tiden i kylan på morron att motorn stannar eft 1 sekund och man får starta om 1-3 ggr.
Batterit är gammalt dåligt skit med påfyllnings pluggar det går skapligt tungt på morron ibland släcks nästan lamporna i panelen. Kan båda bekymmer bero på batterit eller bara det ena?.

V70 1999.
144 HK 10V Fenix 5.2 system.


Mitt nästan nya Tudor batteri och min Ctek laddare snodde pund och knark för ett tag sedan när jag ladda det lite inne på balkongen så jag fick sätta i det gamla igen. :crying: Men men det vakande ögat (grannkärringen) har talat om för mig vilken av dem det var :-) .
Så henne får jag bjuda in på riktig mat o kaffe här nån dag som tack för hjälpen :party:
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#1477293
Om problemet dök upp när du satte i det gamla batteriet så finns väl goda skäl att misstänka att spänningen dippar för mycket när startmotorn går..? ;-)
Har du klocka/färddator som en separat modul som sitter inpluggad bakifrån i kombi-instrumentet?
Med fel grön färg på belysningen för att matcha resten av Yazaki-instrumentets belysning :-/
#1477300
Lucif3r skrev: lör 04 dec 2021, 21:43 Alla S/V/C70 har färddatorn/"klockan" inbyggd i instrumenthuset(och alla S/V/C70 har, egentligen, färddator... bara det att den är inaktiverad i mjukvaran på bilar "utan" färddator).
Njae, min pappas V70 -99 hade faktiskt "plug-in" enheten i kombiinstrumentet. Syrran har den bilen nu.. Medan min -00 har "all Yazaki"-färddator
Grejen är att vi gjorde färddatormodulen på Luxor/Autoliv i Motala där jag jobbade då. Kollegan som gjorde konstruktionen är faktiskt på samma jobb som jag är nu, jag kan kolla vilken ISO-7637 Pulse 4 "Cranking"-nivå vi testade den emot. Det är ju bara 24 år sen, minns det som i går, Frågan är om kollegan minns :-D
Men det brukar vara 5.5 eller 6.0V som absolut lägsta spänning under "cranking", dvs startmotordrift, som elektroniken ska kunna hantera. Blir spänningen lägre än så är reset tillåten men den magiska röken får förstås inte komma ut :-D

(Förklaring: ibland blir det hål på elektroniska kretsar så den magiska röken slinker ut och då slutar de att fungera. Vilket bevisar att det är röken som sköter funktionen!)
ISO7637-2 pulse 4.JPG
ISO7637-2 pulse 4.JPG (78.45 KiB) Visad 1413 gånger
#1477318
Erik Å skrev:Om problemet dök upp när du satte i det gamla batteriet så finns väl goda skäl att misstänka att spänningen dippar för mycket när startmotorn går..?
Nja problemet/problemen dök väl egentligen upp nu när det vart lite kallare med det gamla batterit redan i monterat.
Men visst lite tungt gick det även när det fortfarande var 5 + det var ett tag sedan jag vart av med det bra batterit.
Men det är jag inte orolig över jag är mer orolig över bilen.
Klockan sitter iaf i samma fönster som färddatorn ser likadant ut till utseendet som din 00a.
Batterit har en vilospänning på 12.25 när man nyss stängt av motorn o det är dåligt. Men allt funka innan kylan om man nu kan kalla 5-10 - för det. Så det är ju möjligt att det går under 6v nu när man kör på starten. Idag gick den i gång rätt bra utan några andra störningar men klockan vart nollad iaf.
Om nån krets är trasig skulle inte hela färddator grejen påverkas då och inte funka någon gång vad tror ni om det.?.
#1477863
Nu sitter mitt Tudor batteri på plats i min bil igen :-) . Nu nollar inte klockan längre och inga andra störningar vid start märks.
Så jag antar att det var kallare väder och det gamla batteriet som var problemet. I mitt fall iaf.
Batteri laddaren är även den tillbaka hos sin rätta ägare dvs mig :-)

Tack för era svar o tabellen.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]