Sida 1 av 1

Halvtidsrenovering chassi V70 170hk -00

Postat: tis 29 apr 2014, 22:59
av sensonic
Hej.

Har blivit med en välhållen V70 Classic som har snurrat 20000mil med en ägare. Överväger att köra bilen tills drivlina, elsystem eller kaross (rost) ger upp, och hoppas det kan gå ett större antal år och mil till.

Nu är ju inte bilen ny och det blir ju så klart reparationer efterhand, inte minst vad gäller chassikomponenter. Bromsok är delvis redan bytt.

Till min egentliga fråga. Bilen är lite småslapp i chassiet. Lätt vinglighet, inte så precis i uppträdandet på vägen. Visst kan jag byta dämpare parvis och se om det hjälper men eftersom min tanke med bilen är att leva med den ett bra tag till funderade jag på alternativet att sätta in en fokuserad stöt och byta alla slitdetaljer i chassiet på en gång, även om de inte är helt utslitna än, och på så vis få en bra körupplevelse snarare än att alltid leva med att det alltid är någon bassning/dämpare/fjäder/krängningshämmare osv som är på upphällningen och att bilen då aldrig riktigt är OK.

Så, för att få tillbaka ett vasst chassi i en väl inkörd bil som denna, vad är det i så fall som behöver bytas?

Re: Halvtidsrenovering chassi V70 170hk -00

Postat: tis 29 apr 2014, 23:04
av Lucif3r
Bussningar till subframe, motor, krängningshämmare, länkarmar, bakvagn osv.

Re: Halvtidsrenovering chassi V70 170hk -00

Postat: ons 30 apr 2014, 01:31
av Nexus
nya länkarmar och sen stötdämpare och fjädrar kommer göra STOR skillnad
Bara byta sunkiga originalfjädrar och sänka lite med vassare dämpare gör susen 8)

Re: Halvtidsrenovering chassi V70 170hk -00

Postat: ons 30 apr 2014, 06:59
av sensonic
Subframe, ger det så mycket för uppträdandet på vägen? Utveckla gärna.

Länkarmar, är det hela armarna, inte bara bussningar?

Vad gäller fjäderben, fjädrar, dämpare. Vad ska man gå på för några? Volvo original, Monroe,...? Vill inte ha en stenhård bil utan en med fortsatt god komfort. Kan dock vara lite tightare än originalsättningen.

Re: Halvtidsrenovering chassi V70 170hk -00

Postat: tor 01 maj 2014, 11:39
av JE Jr
Ja, de där subframebussningarna hade jag problem med. hade en S70 '00 mellan 16-18000mil, och den var väldigt oprecis på motorväg, satte i inlägg från IPD som trycks i håligheterna i bussningarna, och den blev MYCKET bättre!

http://www.ipdusa.com/products/8969/120 ... insert-kit

Re: Halvtidsrenovering chassi V70 170hk -00

Postat: tor 01 maj 2014, 17:41
av sensonic
Intressant!

Någon som har erfarenhet av stötdämparfabrikat man ska köpa resp undvika? Vill ha god livslängd.

Re: Halvtidsrenovering chassi V70 170hk -00

Postat: tor 01 maj 2014, 17:49
av Lucif3r
JE Jr skrev:Ja, de där subframebussningarna hade jag problem med. hade en S70 '00 mellan 16-18000mil, och den var väldigt oprecis på motorväg, satte i inlägg från IPD som trycks i håligheterna i bussningarna, och den blev MYCKET bättre!

http://www.ipdusa.com/products/8969/120 ... insert-kit

Kommer du ihåg hur mycket du fick betala totalt med frakt, moms och ev. tull?

Re: Halvtidsrenovering chassi V70 170hk -00

Postat: tor 01 maj 2014, 18:03
av JE Jr
Troligen alldeles för mycket ;)

Skämt åsido, 999:- kostade dem inkl frakt o tull. Men det var för snart 2 år sedan nu...

Re: Halvtidsrenovering chassi V70 170hk -00

Postat: tor 01 maj 2014, 18:13
av Lucif3r
Okey, det var ju en slant :roll:

Re: Halvtidsrenovering chassi V70 170hk -00

Postat: tor 01 maj 2014, 18:13
av JE Jr
Bilstein Sport skall du undvika om du inte vill ha väldigt hård bil, hade såna på min S70...