- tis 29 apr 2014, 22:59
#860363
Hej.
Har blivit med en välhållen V70 Classic som har snurrat 20000mil med en ägare. Överväger att köra bilen tills drivlina, elsystem eller kaross (rost) ger upp, och hoppas det kan gå ett större antal år och mil till.
Nu är ju inte bilen ny och det blir ju så klart reparationer efterhand, inte minst vad gäller chassikomponenter. Bromsok är delvis redan bytt.
Till min egentliga fråga. Bilen är lite småslapp i chassiet. Lätt vinglighet, inte så precis i uppträdandet på vägen. Visst kan jag byta dämpare parvis och se om det hjälper men eftersom min tanke med bilen är att leva med den ett bra tag till funderade jag på alternativet att sätta in en fokuserad stöt och byta alla slitdetaljer i chassiet på en gång, även om de inte är helt utslitna än, och på så vis få en bra körupplevelse snarare än att alltid leva med att det alltid är någon bassning/dämpare/fjäder/krängningshämmare osv som är på upphällningen och att bilen då aldrig riktigt är OK.
Så, för att få tillbaka ett vasst chassi i en väl inkörd bil som denna, vad är det i så fall som behöver bytas?
Har blivit med en välhållen V70 Classic som har snurrat 20000mil med en ägare. Överväger att köra bilen tills drivlina, elsystem eller kaross (rost) ger upp, och hoppas det kan gå ett större antal år och mil till.
Nu är ju inte bilen ny och det blir ju så klart reparationer efterhand, inte minst vad gäller chassikomponenter. Bromsok är delvis redan bytt.
Till min egentliga fråga. Bilen är lite småslapp i chassiet. Lätt vinglighet, inte så precis i uppträdandet på vägen. Visst kan jag byta dämpare parvis och se om det hjälper men eftersom min tanke med bilen är att leva med den ett bra tag till funderade jag på alternativet att sätta in en fokuserad stöt och byta alla slitdetaljer i chassiet på en gång, även om de inte är helt utslitna än, och på så vis få en bra körupplevelse snarare än att alltid leva med att det alltid är någon bassning/dämpare/fjäder/krängningshämmare osv som är på upphällningen och att bilen då aldrig riktigt är OK.
Så, för att få tillbaka ett vasst chassi i en väl inkörd bil som denna, vad är det i så fall som behöver bytas?