Hjälp att ställa diagnos på 850-93 aut. Svårstartad
Postat: sön 27 apr 2014, 12:19
Hej!
Jag har en Volvo 850 -93 Automat som har gått 32000 mil.
Jag köpte den i höstas och den har gått som en klocka hela vintern, lättstartad i alla lägen och lådan har växlat finfint, inga missljus, inga problem.
Jag har varken garage eller stolpe så kallstarter och småkörningar har varit vardag. (Antagligen inte så nyttigt!)
Sedan en dryg månad tillbaka har den börjat bete sig märkligt och jag vill gärna ha hjälp av Er att ställa diagnos (eller ge dödsdom?) då jag själv är lika motorkunnig som en blind ekorre. Jag HAR googlat, jag HAR använt sökfuntionen här på forumet, men jag får för många olika bud, därav detta inlägg.
Symptom:
-När motorn är kall startar den relativt (efter ett par "tugg") lätt, men den går väldigt ojämnt på tomgången.
-När jag kör (fortf kall) så hänger sig gasen, vilket innebär att när jag kommer till närmsta korsning börjar vi bråka: jag bromsar, bilen gasar och en härlig doft av nånting bränt sprider sig ikring oss.
-När bilen är varm är den nästintill omöjlig att starta. Om jag väl får igång den så dör den så fort jag försöker lägga i nånting annat än P. Oftast dör den innan jag ens hinner dit. När jag fulvarvar i vredesmod på tomgången går den inte på alla cylindrar. När den kallnat startar den "som vanligt" igen.
-Om jag mot förmodan får igång den när den är varm är den ännu värre med att gasen hänger sig, låter jag den löpa kommer jag raskt (volvo 850-raskt alltså) upp i 90 knyck utan att röra gasen. Kärringstopp är en självklarhet vid rödljus vilket då leder mig tillbaka till ovanstående punkt.
-Avgasen är svart som natten. (Vilket antagligen beror på att vi synkat våra PMS-cyklar och att bilen är lika sur som jag efter alla turer.)
Eftersom jag inte begriper NÅNTING så har jag inte heller åtgärdat nånting, men jag har en liten förhoppning om att någon vänlig och kompetent själ här kan ge mig iaf en liten fingervisning om VAD det eventuellt kan bero på. (Läs: är problemet/n för omfattande/dyra tar jag ut skilsmässa och den förpassas att åka runt på de evigt gröna ängarna istället. Min förhoppning är dock att nån ska säga: spill på lite 5-56 där och linda lite silvertejp där, knacka tre gånger på instrumentbrädan och pumpa lite luft i högra backdäcket. Klarrt!)
Evigt tacksamt för goda råd//Den korkade blondinen
Jag har en Volvo 850 -93 Automat som har gått 32000 mil.
Jag köpte den i höstas och den har gått som en klocka hela vintern, lättstartad i alla lägen och lådan har växlat finfint, inga missljus, inga problem.
Jag har varken garage eller stolpe så kallstarter och småkörningar har varit vardag. (Antagligen inte så nyttigt!)
Sedan en dryg månad tillbaka har den börjat bete sig märkligt och jag vill gärna ha hjälp av Er att ställa diagnos (eller ge dödsdom?) då jag själv är lika motorkunnig som en blind ekorre. Jag HAR googlat, jag HAR använt sökfuntionen här på forumet, men jag får för många olika bud, därav detta inlägg.
Symptom:
-När motorn är kall startar den relativt (efter ett par "tugg") lätt, men den går väldigt ojämnt på tomgången.
-När jag kör (fortf kall) så hänger sig gasen, vilket innebär att när jag kommer till närmsta korsning börjar vi bråka: jag bromsar, bilen gasar och en härlig doft av nånting bränt sprider sig ikring oss.
-När bilen är varm är den nästintill omöjlig att starta. Om jag väl får igång den så dör den så fort jag försöker lägga i nånting annat än P. Oftast dör den innan jag ens hinner dit. När jag fulvarvar i vredesmod på tomgången går den inte på alla cylindrar. När den kallnat startar den "som vanligt" igen.
-Om jag mot förmodan får igång den när den är varm är den ännu värre med att gasen hänger sig, låter jag den löpa kommer jag raskt (volvo 850-raskt alltså) upp i 90 knyck utan att röra gasen. Kärringstopp är en självklarhet vid rödljus vilket då leder mig tillbaka till ovanstående punkt.
-Avgasen är svart som natten. (Vilket antagligen beror på att vi synkat våra PMS-cyklar och att bilen är lika sur som jag efter alla turer.)
Eftersom jag inte begriper NÅNTING så har jag inte heller åtgärdat nånting, men jag har en liten förhoppning om att någon vänlig och kompetent själ här kan ge mig iaf en liten fingervisning om VAD det eventuellt kan bero på. (Läs: är problemet/n för omfattande/dyra tar jag ut skilsmässa och den förpassas att åka runt på de evigt gröna ängarna istället. Min förhoppning är dock att nån ska säga: spill på lite 5-56 där och linda lite silvertejp där, knacka tre gånger på instrumentbrädan och pumpa lite luft i högra backdäcket. Klarrt!)
Evigt tacksamt för goda råd//Den korkade blondinen