Sida 1 av 1
Tjyvstopp 850
Postat: sön 06 apr 2014, 16:48
av GiN
Har en 850, motor 5254S, som stannar lite då och då. Om den går på tomgång, kan den sacka av i varvet, hosta till några gånger, men komma tillbaka och gå fint igen. Ibland lägger den bara av, men startar genast vid försök. Ibland dör den, vill inte starta alls igen förrän den stått en stund. Vad göra?
Re: Tjyvstopp 850
Postat: sön 06 apr 2014, 18:37
av andreasw
Vilken årsmodell? Om det år 95 och tidigare kan du kolla felkoder själv.
Re: Tjyvstopp 850
Postat: sön 06 apr 2014, 23:24
av GiN
Glömde ange årsmodell. Det är en -96
Re: Tjyvstopp 850
Postat: mån 07 apr 2014, 17:20
av bmwslangen
Har du tur kan du läsa felkoder med en vanlig Bluetooth OBD plugg (typ ELM327) och appen Torque. Fungerar finfint på min 855 -96 som har samma motor B5254S med Motronic 4.4 styrsystemet. Annars får man ta till VOL-FCR.
Sväng inom Malmö så kan jag göra ett försök att läsa ut felkoder.
Men baserat på felsymptomen så dyker saker såsom tomgångsmotor och bränsletillförsel upp i huvudet. Glapp/knas med impulsgivaren kan ju också vara en möjlighet.
Re: Tjyvstopp 850
Postat: tor 10 apr 2014, 21:14
av GiN
Tack för tipsen. Att svänga förbi Malmö har sin a sidor. 1 Bilen går inte. 2 Jag bor i Kramfors.
Re: Tjyvstopp 850
Postat: tor 10 apr 2014, 21:50
av andreasw
Asch då! Det lät inge roligt. Jag hade problem med vevaxelgivaren på min 850, det gjorde att bilen inte startade. Det kanske är det som är felet, eller så är det något knas i tändsystemet. Har du kollat att alla kablar, stift, rotor och fördelarlock är bra? Har du gnista nu?
Re: Tjyvstopp 850
Postat: tor 10 apr 2014, 22:27
av bmwslangen
Ett litet förtydligande, när jag skrev impulsgivare så syftade jag på impuslgivaren på vevaxeln (den andra impulsgivarn med kamaxeln kallar jag helt enkelt kamaxelgivaren).
Med Motronic 4.4 (som jag utgår ifrån att trådskaparen har) så behöver styrsystemet friska signaler från båda dessa givare för att starta motorn.
Men när den väl är igång så fortsätter motorn gå även om signalen från kamaxelgivaren försvinner (dvs den används bara vid start).
Men annars är det bara att göra som man brukar göra - felsöka. Man kan göra en hel del utan att läsa ut felkoder (fast ibland kan felkoder göra det mycket snabbare att hitta orsaken). I grund och botten är en motor enkel - den vill ha luft, bränsle och gnista. Så första steget i en felsökning är helt enkelt att kolla om motorn får bränsle och gnista och därifrån arbeta sig närmare problemet.
Re: Tjyvstopp 850
Postat: fre 11 apr 2014, 21:36
av DKW
Hade samma problem med min 855:a, gnistan var boven i mitt fall.
Lossnade tändstiften å de var halvförsvunna.
Klantskalle som jag var så missade jag bytet med en massa mil!!!