Sida 1 av 4

Hål i två ventiler - Måste man byta alla - Topplock?

Postat: lör 29 mar 2014, 18:06
av Volvo742
På min V70XC så hittade jag två ventiler som hade hål i sig. Cylinder och annat har klarat sig riktigt bra! Turbon är helt och ser bra ut. Inga andra fel eller märken. Bara två hål.

Då undrar jag om jag vågar köra med de andra ventilerna som sitter kvar på toppen? Jag tänkte göra en helrenovering av toppen och jag har redan ett topplock som har alla ventiler på plats (dock planat). Men jag vill helst använda toppen som är original till bilen och inte toppen som kommer från annan bil.

Så vad gör jag? Köper 2 stycken nya ventiler, byta ventilpackboxar, slipa in ventilerna? Eller måste jag byta alla ventiler på grund av att om två har redan gått sönder så kan de andra vara på tur när som helst? Utmattning?

Förra ägaren sa att bilen drog massvis med soppa när det blev fel på den. Och han körde en lång bra bit med den innan han fick hem den på gårn för att skruva upp den. Han kom från fjälls och skulle till östkusten. Men han orkade inte öppna motorn, så jag köpte bilen för 5 tusen!

Bild

Re: Hål i två ventiler - Måste man byta alla - Topplock?

Postat: lör 29 mar 2014, 18:21
av roh66
Hej Volvo742!
Nej men det ska väl räcka byta ut det som inte är innanför toleranserna.

Mvh.R.

Re: Hål i två ventiler - Måste man byta alla - Topplock?

Postat: lör 29 mar 2014, 18:39
av Volvo742
roh66 skrev:Hej Volvo742!
Nej men det ska väl räcka byta ut det som inte är innanför toleranserna.

Mvh.R.
Okej! Så materialet i ventilerna fungerar så att om det är en spricka...så går dom sönder direkt. Är det inte ens spricka så är dessa hel?
Jag har nyss läst en kurs i materiallära och då fick vi lära oss att än fast materialet ser bra ut så kan det vara sprickor mellan kornen i materialet.

Re: Hål i två ventiler - Måste man byta alla - Topplock?

Postat: lör 29 mar 2014, 22:17
av roh66
Hej!
Jo det är sant det du skriver. Men här tror jag att hålen har uppstått pga.
att antingen ventilstyrningar eller tätningen är slitna.
Troligtvis har det läckt/runnit olja ned på ventilen som i sin tur
har orsakat koksbildning. Ventilerna har då inte tätat.
"Tändslaget" har gått ut mellan ventilen och ventilsätet.
Du vill ju se när du plockar isär och renoverar toppen om det är så.
Om detta är orsaken ska det normalt inte behövas bytas mer än det som är skadat/slitet.
Hur är det med vevhusventilationen? Övertryck i motorn kan vara en orsak?
Kan inte hjälpa dig mer än så här. Det är helt säkert andra här i forumet som har
förslag/synpunkter på vad som har orsakat hålen.
Lycka till! :D

Mvh.R.

Re: Hål i två ventiler - Måste man byta alla - Topplock?

Postat: sön 30 mar 2014, 00:16
av Volvo742
roh66 skrev:Hej!
Jo det är sant det du skriver. Men här tror jag att hålen har uppstått pga.
att antingen ventilstyrningar eller tätningen är slitna.
Troligtvis har det läckt/runnit olja ned på ventilen som i sin tur
har orsakat koksbildning. Ventilerna har då inte tätat.
"Tändslaget" har gått ut mellan ventilen och ventilsätet.
Du vill ju se när du plockar isär och renoverar toppen om det är så.
Om detta är orsaken ska det normalt inte behövas bytas mer än det som är skadat/slitet.
Hur är det med vevhusventilationen? Övertryck i motorn kan vara en orsak?
Kan inte hjälpa dig mer än så här. Det är helt säkert andra här i forumet som har
förslag/synpunkter på vad som har orsakat hålen.
Lycka till! :D

Mvh.R.
Hej!
Du kan kolla bilder här:
http://danielmartenssons.wordpress.com/ ... omat-1998/

Re: Hål i två ventiler - Måste man byta alla - Topplock?

Postat: sön 30 mar 2014, 09:30
av Lucif3r
Byt alla så slipper du göra om jobbet igen.

Re: Hål i två ventiler - Måste man byta alla - Topplock?

Postat: sön 30 mar 2014, 10:09
av 3cl
Du får ju ändå ta ur alla och kolla över styrningar, säten osv. Inspektera då resten av ventilerna . Tror knappast du behöver byta så många. Däremot turbon skulle jag nog kollat noga. Dom bitarna som saknas har tagit vägen någonstans.......

Re: Hål i två ventiler - Måste man byta alla - Topplock?

Postat: sön 30 mar 2014, 10:10
av 3cl
Du får ju ändå ta ur alla och kolla över styrningar, säten osv. Inspektera då resten av ventilerna . Tror knappast du behöver byta så många. Däremot turbon skulle jag nog kollat noga. Dom bitarna som saknas har tagit vägen någonstans.......

Re: Hål i två ventiler - Måste man byta alla - Topplock?

Postat: sön 30 mar 2014, 10:11
av taxi
Vart tar bitarna från ventilerna vägen efter nåt sånt här? Ingen risk för följdskador?

Re: Hål i två ventiler - Måste man byta alla - Topplock?

Postat: sön 30 mar 2014, 11:58
av Volvo742
taxi skrev:Vart tar bitarna från ventilerna vägen efter nåt sånt här? Ingen risk för följdskador?
Jag har kollat lite snabbt och inte hittat något än Turbon ser bra ut och stabila lager och inga flänsar är borta. Men jag tänker gå igenom allt så jag får rappotera :)
3cl skrev:Du får ju ändå ta ur alla och kolla över styrningar, säten osv. Inspektera då resten av ventilerna . Tror knappast du behöver byta så många. Däremot turbon skulle jag nog kollat noga. Dom bitarna som saknas har tagit vägen någonstans.......
Jo, men problemet är att det kan vara sprickor i materialet som inte syns.
Lucif3r skrev:Byt alla så slipper du göra om jobbet igen.
Dyrt ju! ;-// Haha, skämt och sido.