Sida 1 av 1
Demontering utav oljetråg, 850 - 93 automat.
Postat: fre 28 mar 2014, 15:04
av andreasw
Hejsan! Då jag inte fick rent vevhusventilationen riktigt vid förra rengöringen så blir det till att riva igen... Hur ska jag bära mig åt? Jag tänker plocka ner insuget igen och rengöra riktigt. Men jag hittade ingen beskrivning i min Haynes bok om hur jag demonterar tråget. Jag läste att jag måste bort med styrservorör, är det något mer jag ska tänka på? Hur tar jag loss oljesilen?
Mvh Andreas
Re: Demontering utav oljetråg, 850 - 93 automat.
Postat: fre 28 mar 2014, 20:57
av mikeyman35
Jag flyttade bara undan oljeröret, behövde aldrig lossa det helt så att säga. Vek det bara åt sidan. Sen tråget är ju bara skruva bort alla bultar och plocka ner. Oljesilen sitter ihop med ett rör som går upp i blocket. Jag bytte packboxen där i förebyggande efter råd av Volvomeken. Silen och röret sitter med en bult. Lätt att rengöra. Obs! När du ska ihop med tråget, köp Volvos rosa lim som du penslar på ett tunt lager av. Kostar ca 300:- har jag för mig.
Re: Demontering utav oljetråg, 850 - 93 automat.
Postat: fre 28 mar 2014, 23:59
av andreasw
Super! Ska kolla på det imorgon. Det lär bli lättare att se när jag ligger under bilen. Provar med en packnigsmassa vi körde till oljetråget för traktorn, om det inte håller tätt får jag väl riva igen och göra rätt :p packboxen som sitter vars? Tånkte fara om till volvo imorgon och köpa med mig den isf.
Re: Demontering utav oljetråg, 850 - 93 automat.
Postat: lör 29 mar 2014, 03:19
av Lucif3r
Antar att han menar packningen i anslutningen mellan oljesilsröret och blocket.
Re: Demontering utav oljetråg, 850 - 93 automat.
Postat: lör 29 mar 2014, 19:39
av andreasw
Nu ska vi se, tydligen är det ett gäng oringar jag ska byta. Är det "standardmått" på dessa så man kan ta det man har hemma? Om det matchar bra dvs.. Har iaf pallat upp bilen och tömt ut oljan! Ska lägga mig under efter kaffet och kolla hur det ser ut :)
Re: Demontering utav oljetråg, 850 - 93 automat.
Postat: lör 29 mar 2014, 21:54
av andreasw
Som jag förstår det är det dessa rör jag ska lossa.
Här är första fästet
Och här är andra
När de är åt sidan ska det bara vara att skruva ner? Har också en givare i tanken, den kanske man ska skruva ut innan jag tar ner tråget? Så jag inte har sönder den.
Tacksam för svar!
/Andreas
Re: Demontering utav oljetråg, 850 - 93 automat.
Postat: sön 30 mar 2014, 16:56
av andreasw
Nu är det loss. Naturligtvis gick oljesensorn sönder!!! Kan man köra utan den? Eller kommer den visa check oil level hela tiden då? :p ska man ta ut den innan jag tar ner tråget?
Tyckte inte den gick lätt ner. Fastnade på båda kortsidorna fastän servorören var borta
Re: Demontering utav oljetråg, 850 - 93 automat.
Postat: mån 28 apr 2014, 10:18
av andreasw
Nu är den tillbaka och det gick bra! Körde dock utan oljenivågivaren. Får kolla oljenivån med jämna mellanrum istället =)
Re: Demontering utav oljetråg, 850 - 93 automat.
Postat: mån 28 apr 2014, 12:03
av Lucif3r
Får inte styrsystemet tuppjuck utan givaren?
Re: Demontering utav oljetråg, 850 - 93 automat.
Postat: mån 28 apr 2014, 22:22
av andreasw
Lucif3r skrev:Får inte styrsystemet tuppjuck utan givaren?
Nej den verkar fungera super. Jag har inte kopplat in den, den hänger bara löst. Det enda som hänt är att "Check oil level" lyser hela tiden. Kanske byter den om man kan göra det utan att ta ner tråget. Skiten fastnade i silen när jag skulle ner med allt och gick av :/ Nästan oundvikligt när det var så pass trångt med det jävla fästet som inte ville försvinna.