Sida 1 av 1

V70 tdi problem vid byte av pumprem

Postat: ons 12 mar 2014, 13:40
av Corken92
Hej alla goa och glada!

Jo de är så här att igår så rök pumpremmen på min fars v70tdi, de saknades så mycket som 30 kuggar på remmen.
nu till min fråga, hur är de allra lättaste sättet att få motorn nollad, samt när vet jag att den står i ÖD (övre dödläge)? Jag vet att man ska kika i hålet mellan motor och låda, men hur vet jag exakt att den står i noll? Antar att man måste dra runt motorn ett par varv, är de allra lättaste att lyfta ventilkåpan å känna på ventilerna när de är ventilväxling? Jag är helt nollad på detta så lite information hade inte skadat:) jag vet att de finns endel trådar men känner att jag inte riktigt får svar dom svaren jag skulle behöva.

Med vänlig hälsning, Kenny

Re: V70 tdi problem vid byte av pumprem

Postat: fre 14 mar 2014, 16:51
av Farbrorbla
Lossa drevet på kamaxel som driver dieselpumpen, då ska spåret i kamaxel ligga i våg med toppen, alltså den mindre halvmånen uppåt