Sida 1 av 1

Volvo 850 -96 Problem med ACn

Postat: sön 09 mar 2014, 19:54
av Waltazhaar
Hej! Jag har just köpt en 850 kombi där ACn inte fungerar.

Enligt förra ägaren är det Expansionsventilen som sa poff. Kompressorn fungerar. Han rådde mig även byta torkfilter när jag ändå höll på.

Vad kan det vara för fel på min AC? Varför har ventilen löst ut?

Jag är helt borta när det gäller detta. Kan någon vänlig själv förklara? :)

Mvh

Re: Volvo 850 -96 Problem med ACn

Postat: tis 11 mar 2014, 20:58
av pelle1963
Waltazhaar skrev:Hej! Jag har just köpt en 850 kombi där ACn inte fungerar.

Enligt förra ägaren är det Expansionsventilen som sa poff. Kompressorn fungerar. Han rådde mig även byta torkfilter när jag ändå höll på.

Vad kan det vara för fel på min AC? Varför har ventilen löst ut?

Jag är helt borta när det gäller detta. Kan någon vänlig själv förklara? :)

Mvh
Du får nog vara lite mer utförlig med att beskriva ditt problem om du ska kunna få hjälp. Har du kollat om det finns felkoder? Det finns en guide högst upp på denna sida eller låt någon göra det åt dig. Volvos modeller i denna forumdel saknar expansionsventil. I stället finns en orificeventil (strypventil) monterad inuti det smalare av de två rören som går in i torpedväggen. Det kan bli stopp i den om systemet är förorenat, men inte att det skulle smälla. Din kompressor funkar säger du, men det blir ingen kyla? Känn på det grova röret vid torpedväggen. Det ska bli kallt där vid drift, riktigt kallt, ett par plusgrader. Så se om du har felkoder från din ECC, så börjat vi där. :-)-)

Re: Volvo 850 -96 Problem med ACn

Postat: tor 13 mar 2014, 21:18
av xxargs
En gissning är att övertryckventilen på kompressorn har löst ut och detta brukar vara en följdverkan om fläkten till kondensorn är fastrostad och inte snurrar, vilket i sin tur drar hemskans massa ström och i äldre bilar så går hela fläktströmmen i genom högtryckpressostaten och bränner sönder denna så att den inte kan bryta när trycket i systemet är för högt för att fläkten inte snurrar och kyler kondensorn, då fläkt och kompressorns magnetkoppling ofta är parallellkopplade i äldre bilars AC

med andra ord lista på åtgärder:


Först!:
Byt AC-kylfläkt eller kontrollerar att den kan snurra och snurrar bra fart vid 12 Volt, är det två olika farter, kolla båda...

Därefter:
byt högtryckspressostat - på somliga modeller så är det en schraderventil som stänger automatiskt när denna tas bort och man behöver inte tömma systemet - men kolla sådan noga innan man försöker byta!


(gör man tvärt om - byter pressostaten före att fixa AC-fläkten så är pressostaten strax bränd igen...)


Kontrollerar att kompressorn snurrar utan oljud när dess magnetkoppling är dragen - häkta av remmen och veva för hand och känn efter om det går jämt och kanske fjädrande av den uppbyggda gastrycket, men inte 'grusigt' som om lager håller på att havererar. Det är stor risk att kompressorn har snurrat på fast det saknas gas sedan händelsen för att pressostatens kontakter är svetsade och tvångskör kompressorn och av sådant kan kompressorn tagit en hel del stryk av.

Fyll upp/justera mängden köldmedie då en hel del av denna har pyst ut i samband när övertrycksventilen öppnade - komplettera också med kompressorolja då också en hel del olja följde med ut när högtrycksventilen löste - är det en kylnisse som fyller upp så berättar vad som har hänt, så fyller han en schablonmässig mängd olja som man antar har pyst i samband när övertrycksventilen öppnade.

öppnar man systemet (eller vet med sig att torkfiltret är väldigt gammal - kanske från bilen var ny) så skall en ny torkfilter monteras och systemet läckollas och vakumsugas innan påfyllning av ny köldmedie.