Sida 1 av 2
För högt lambdavärde volvo 850 glt HJÄLP!
Postat: ons 26 feb 2014, 19:54
av johannes850
Hej
Jag var och besiktade bilen för en vecka sen, fick då nerslag på lambdavärde, 1.08 max tillåtet 1.04, märkte i samband med detta att bränsleförbrukningen hade stigit till 1.9 l/mil vilket är helt orimligt för en volvo 850 glt -97 med 28000 mil på mätaren
Har bytt följande:
Började med olja+filter luftfilter tändstift främre lambdasond, bytte även grenrör och flexrör då jag haft en läcka där, bilen drog fortfarande 1.9l per mil, luktar mycket soppa från avgaserna
Efter det så bytte jag luftmassemätaren och då fick jag ner snittet till 1.4 L/mil känns som om den går bättre nu, men varje gång jag ska starta bilen när motorn är varm så går choken in och den varvar upp till 1500 men direkt efter sjunker till 500 för att nästan dö, varvar sedan upp till 1000 igen och går som vanligt igen,
Någon som har vart med om någon liknande eller har några bra tips?
Tacksam för hjälp!
Re: För högt lambdavärde volvo 850 glt
Postat: ons 26 feb 2014, 21:19
av Lucif3r
Ptja, antingen kan du fortsätta byta delar på måfå, eller så kan du läsa ut felkoder och få reda på i vilket område problemet ligger.
Re: För högt lambdavärde volvo 850 glt
Postat: ons 26 feb 2014, 21:28
av johannes850
Det är en 97a med obdII, och har ej några felkoder om ja stoppar i läsaren, inte heller någon lysande lampa på instrumentbrädan
Re: För högt lambdavärde volvo 850 glt
Postat: ons 26 feb 2014, 22:17
av rid54
Rent fysiska bränsleläckage någonstans?
Re: För högt lambdavärde volvo 850 glt
Postat: ons 26 feb 2014, 22:22
av rid54
Alltså, det förhöjda "lambdavärdet" kan inte förklara en sådan bränsleförbrukning, det är ju nästan dubbla förväntade åtgången på bränsle. Kolla alla tänkbara läckagepunkter (skarvar o. dyl). Även bränsletrycket kan inverka (inkl tryckregulatorn), liksom tempgivaren... Den kan ju vara felaktig fast inom toleranserna, dvs den tror att motorn är kall fast den inte är det; tror inte styrboxen upptäcker detta
Re: För högt lambdavärde volvo 850 glt
Postat: ons 26 feb 2014, 23:54
av *pettson*
Högt lambda= lite bränsle
Lågt lambda= mycket bränsle
Avgasvärdet säger alltså tvärtemot bränsleförbrukningen.
Det tyder på en insugsläcka. Kan det vara så att det möjligen finns en trasig slangkrök i gaveln på insuget? Mot servopumpen till?
Re: För högt lambdavärde volvo 850 glt
Postat: tor 27 feb 2014, 17:52
av johannes850
Har bara som hastighast kört lite startgas över insugssidan men då blir det väl att gå igenom helt, tackar för tipsen, så får vi se om jag hittar något:)
Re: För högt lambdavärde volvo 850 glt
Postat: tor 27 feb 2014, 21:43
av johannes850
Har nu letat efter insugsläckor, sprutat rikligt med startgas runt slangar och insug utan att få nån reaktion på motorn
Kopplade även in felkods läsaren och tittade lite värden och fick fram att på tomgång ligger spänningen från lambdasond på 0.4v vilket är ca 1.0 i lambda? Så fort jag gasar sjunker värdet neråt mot 0v, rätta mig om ja har fel men betyder de att motorn får för lite soppa?
Re: För högt lambdavärde volvo 850 glt
Postat: fre 28 feb 2014, 00:11
av rid54
http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola
En intressant sida. OBS att spänningsvärdet från sonden (som är en sorts bränslecell) inte är direkt kopplat till "lambdavärdet". Snarare är det så, att:
hög spänning = stor skillnad i syrehalt mellan ytterluft o avgaser = fet blandning (lågt lambdavärde)
medan låg spänning = liten skillnad = mager blandning (högt lambdavärde)
Re: För högt lambdavärde volvo 850 glt HJÄLP!
Postat: mån 03 mar 2014, 18:53
av johannes850
Hej
Jag blir snart galen på bilen, vad är det jag har missat?? har bytt tempgivare då jag tyckte den var lite glapp när ja mätte upp den, ingen skillnad efter det, mätte upp spjället och det såg också bra ut, även märkt att bilen börjat ryka lite mer svart ur avgaserna, sprutat så satans mycket startgas på insugsidan vid insuget, vakumslangar insugslang utan o få nån reaktion på motorn,
När ja stoppar i obdII i bilen och tittar på livedata, så ser jag att sonden ligger på ganska stadiga 0.3-0.4 V ibland även upp till 0.5 o ibland ner till 0 V någon som vet om den ska bete sig så? Enligt sonden går magert?
Ser även att lmm ligger o jobbar på ca 4-5 gm/sec o ibland 7-8 gm/sec
Fuel sys1 visar faulty ho2s vilket jag antar är lambdasond, visar även cl fauol fault och även något med co0l kommer ej ihåg exakt,
Det konstiga är att jag ej får upp det som en felkod i läsaren utan det står under livedata,
Tps throttle position.. Visar runt 12%
Någon som har kolla på vad siffrorna ska ligga på?
Själv tycker jag att det känns som om något glappt då värdena ändras en hel del och även att bilen svartryker mer ena gången än andra
Har även fråga varför sonden påstår mager blandning, och färdadtorn visar +2l/m, och med tanke på hur avgaserna ser och luktar så går den fett