Sida 1 av 5

95 eller 98 oktan

Postat: sön 03 sep 2006, 22:20
av Hot Chilli
Hej :) Jag har ju precis köpt min 855:a T5
och den är chippad till 310hp.
Jag har satt dit ett overflov öppetluftfilter och sportavgasrör
ifrån BSR.
Vad bör jag tanka? 95 eller 98 blyfri :?:
och varför :D

Postat: mån 04 sep 2006, 06:52
av Addekarlsson
98 oktan, för att det har en högre flampunkt än 95 oktan. Med andra ord, du slipper spikningar/knackningar, vilket 95 oktan kommer ge.

MVh/ Adde

Postat: mån 04 sep 2006, 06:52
av Silver.Swe.
citerar från "alan" :

"Spika är det som händer när bränslet exploderar i stället för brinner.
Ex som i dieslar, där det typiska knaknings ljudet uppstår.

Oktanhalten är spikningsmotsåndet i bränslet. Desto högre oktanhalt desto bättre spiknings motståndighet.

En motor med hög komprision ex turbo motorer eller trimade motrorer eller motorer som man har planat toppen har högre komprsion i motorn än "normala" motorer.
Därför så kan man köra en vanlig motor på 95 oktan.

Medans om man har skruvat upp trycket i på turbon och man hör att den börjar spika så bör man höja oktanhalten. "

Postat: mån 04 sep 2006, 09:32
av Hot Chilli
Silver.Swe. skrev:citerar från "alan" :

"Spika är det som händer när bränslet exploderar i stället för brinner.
Ex som i dieslar, där det typiska knaknings ljudet uppstår.

Oktanhalten är spikningsmotsåndet i bränslet. Desto högre oktanhalt desto bättre spiknings motståndighet.

En motor med hög komprision ex turbo motorer eller trimade motrorer eller motorer som man har planat toppen har högre komprsion i motorn än "normala" motorer.
Därför så kan man köra en vanlig motor på 95 oktan.

Medans om man har skruvat upp trycket i på turbon och man hör att den börjar spika så bör man höja oktanhalten. "
Riktigt frym förklaring :D Tack :!:
Jag har tankat 98 dom senaste gångerna men igår fanns det bara 95 :???: Gör det något om jag tankar 95 någongång?

Postat: mån 04 sep 2006, 12:15
av Silver.Swe.
Hot Chilli skrev:Riktigt frym förklaring :D Tack :!:
Jag har tankat 98 dom senaste gångerna men igår fanns det bara 95 :???: Gör det något om jag tankar 95 någongång?

Som sagt, om man läser mellan raderna och med lite suntförnuft bör du till och börja med lätta på högerfoten å låta turbon vila lite så du riskerar spikning som sagt ;) i övrigt är det ingen fara, försök blanda in lite 98 så fort du får chansen bara!

Postat: mån 04 sep 2006, 15:12
av Hot Chilli
Silver.Swe. skrev:
Hot Chilli skrev:Riktigt frym förklaring :D Tack :!:
Jag har tankat 98 dom senaste gångerna men igår fanns det bara 95 :???: Gör det något om jag tankar 95 någongång?

Som sagt, om man läser mellan raderna och med lite suntförnuft bör du till och börja med lätta på högerfoten å låta turbon vila lite så du riskerar spikning som sagt ;) i övrigt är det ingen fara, försök blanda in lite 98 så fort du får chansen bara!
:D Tack :!:

Postat: mån 04 sep 2006, 15:50
av fragme
& vi som kör 855GLT "2.5l" bör tanka

tack på förhand

Postat: mån 04 sep 2006, 16:03
av Hot Chilli
fragme skrev:& vi som kör 855GLT "2.5l" bör tanka

tack på förhand
Jag kan tänka mej att det ska vara ett :?:
efter det du skrev, Eller?
Du ska nog tanka 95 efter det jag kan förstå av svaren jag fått :D

Postat: mån 04 sep 2006, 16:30
av Silver.Swe.
fragme skrev:& vi som kör 855GLT "2.5l" bör tanka

tack på förhand


Brukar stå i tanklocket/serviceboken, men om inte annat så 95 som sagt :) såvida du inte fixat upp den me trim etc..

Postat: mån 04 sep 2006, 16:34
av fragme
ja tänkte chipa den så ja kom upp i 200hk.. har orginal nu "170". finns de då större anledning å tanka 98 ?