Sida 1 av 1

Strömläcka V70 XC -99

Postat: tis 25 feb 2014, 18:16
av hookpeter
Har en V70 Xc -99 som på ca tre veckor tömmer batteriet. Har mätt upp 10 mA med allt avstängt, batteriet är nytt, generatorn ger 14.3 V.
Fick ett förslag på att det kan vara relät till luftpumpen, sitter tydligen dåligt till under bilen. Har cross countryn (turbomotor) ??:-/ luftpump? Eller behövs inte luftpump när det är turbo på motorn? Finns det några andra relän som kan göra att det går krypström så batteriet töms? AC? Bränlepump?

Re: Strömläcka V70 XC -99

Postat: tis 25 feb 2014, 18:32
av jojjeblom
Har bilen dragkrok? Om den har det kolla upp hur kontakten på draget verkar i skicket invändigt, ganska vanligt att dom ser ut som kriget invändigt med tjuvström som följd.

Re: Strömläcka V70 XC -99

Postat: tis 25 feb 2014, 22:38
av freak
Har haft några där själva generatorn har varit boven och även radion och dragit ur strömmen inte vanligt dock men ska ej glömmas bort.
Men 10 Ma tror typ max/normalt var upp till 30Ma förbrukning minnes funktioner kl,,radio osv.
Annars är det bara att börja dra ur säkringar till du hittar boven.

Re: Strömläcka V70 XC -99

Postat: tis 25 feb 2014, 22:40
av Nexus
Finns ingen luftpump om du har en ÄKTA 99 årsmodell

Re: Strömläcka V70 XC -99

Postat: tor 27 feb 2014, 14:05
av hookpeter
Tack för flera svar. Bilen är tillverkad 99-04, så då bör det vara en äkta 99-a. Tack Nexus, då slipper jag leta förgäves efter luftpumpen.
Just detta att det inte är en konstant tjuvström, gör att jag lutar åt relä-fel. Jag hade en 745:a där AC-relät, som satt under bilen utsatt för vägsprut,
plötsligt började leva sitt eget liv och slog av och på AC-kopplingen även när bilen var avstängd. Ryckte matarsladden och problemet försvann (AC-n var kass sedan tidigare).
Generatorn har ju diodbryggor, kanske är det där felet ligger. Hur kollar man det?
Det är kanske långsökt men det gjordes ett svetsjobb på bilen strax innan det här problemet började. Kan elsvetsströmmarna göra något som påverkar relä eller generator?