Överkänslig detektering av misständning?
Postat: lör 15 feb 2014, 23:28
Har en Volvo 855 -96 (med B5254S Motronic 4.4) där jag och styrdatorn inte är helt överens 
Styrdatorn tycker att cylinder #5 misständer, men jag håller inte alls med.
Felkoderna som visas är
OBD nomenklatura : P0305 (powertrain - cylinder 5 misire detected)
Volvo nomenklatura : EFI-455 (misfire emssion level cylinder 5)
Jag är alltså mer inriktad på att styrdatorn gör en felaktig bedömning än att det finns något misständning (se alla fakta längre ned). Är det någon som haft liknande erfarenheter?
Nu till lite fakta.
Vi börjar från tidpunkten då jag gjorde en allmän service av tändsystemet i December 2013.
Nya tändstift (NGL BKR6ES), fördelarlock (Bosch), tändkablar (Volvo), rotorarm (Bosch).
Med jämna mellanrum har således felkoder dykt upp (se ovan nämnda felkoder).
Raderar man felkoderna kommer de tillbaka i VOL-FCR inom alltifrån ett par dagar till ett par veckor.
Vi ska dock skilja på när felkoder syns i VOL-FCR, Torque och när "miljölampan"/"motorlampan" tänds.
Endast "bekräftade" koder dyker upp i Torque.
Miljölampan tänds bara efter att flera kriterier uppfyllts (felkoden bekräftats att den finns där över flera typer av körcykler och under en längre tid).
Så först lagras en felkod som bara syns i VOL-FCR, efter att det bekräftats att den inte försvinner så dyker den upp även i Torque. Och sist tänds "miljölampan/motorlampan" - det har hänt att man kunnat se felkod i Torque trots att "miljölampan/motorlampan" inte lyser.
Jag provade under en månads tid och se om styrsystemet släcker "miljölampan/motorlampan". Och det inträffade vid ett par tillfällen - fast det tog oftast bara några rundor med bilen så tändes lampan igen. Rekordet var att lampan slocknade vid start av bilen (kall motor) och efter ca 5 min körning så tändes lampan igen när jag parkerade bilen.
Slutsats : System anser att felet uppträder mycket ofta.
Slutsats : System anser att felet endast finns för cylinder #5.
Varje gång systemet lagrar en felkod (som syns i VOl-FCR) så sparar den en freeze frame. De senaste veckorna har jag fokuserat på att samla in freeze frames för att få statistik på när felet uppträder. Och det matchar med vad jag märkt av tidigare - det uppträder ENDAST vid tomgång (eller nära tomgång).
Här är en tabell över 6 olika tillfällen. Endast en sticker ut, 01-29. Kommer dock att samla på mig mer freeze frames för att få ett bredare underlag.

Detta matchar även vad jag känner. Finns inte det MINSTA tecken på misständning, varken vid mellan eller fullgas. Har aldrig haft minsta tvekan vid någon av alla tusentals fullgasaccelerationer som gjorts. Innan genomgången av tändsystemet kunde man ibland förnimma en tvekan vid låga hastigheter och acceleration på 2'ans växel - men eftersom ingen verkar ha bytt tändsystemdelar sen bilen rullade ut från fabriken så får det anses som helt normalt (finns bilder på tändstiften i annan tråd).
Slutsats : Systemet anser att felet allt (eller nästan alltid) uppträder vid tomgång.
För skojs skull (förväntade mig inte se något revolutionerande) tog jag mig en titt på två tändstift (4'an och 5'an) men där fanns inget onormalt - vilket jag inte förväntade mig heller då motorn går precis som den ska utan några som helst problem.
Tog mig dock en närmare titt på spridaren på cylinder #5 då den hade en annan färg (gul) än de övriga fyra (röda). Men visade sig att det var exakt samma Bosch-nummer (0 280 155 746) som de andra - trodde inte att man ändrade färg på samma typ av spridare. Verkar som någon tidigare har försökt åtgärda felet.
Skulle hur gärna som helst velat mäta upp bränsletrycket och spänning/ström till spridarna (tex titta på 5an och jämföra med de andra) med oscilloskop men har tyvärr inte den utrustningen just nu.
Men å andra sidan talar det mesta emot att det skulle finnas problem inom dessa områden
- bränsletryck : Skulle påverkat alla cylindrar. Skulle varit mer påtagligt vid höga varvtal och inte bara vid tomgång.
- spridare/styrning : Problem med 5ans spridare (alltifrån kontrollen såsom glapp, brända styrkretsar till fastklibbade pintles) borde inte bara hända vid tomgång - utan lite närsomhelst (dessutom skulle en cylinder med dessa problem märkas ganska tydligt vid körning).
Nu har ju 4.4 helsekventiell insprutning (jämfört med tex min BMW 535i som har 1.3 som "bara" har semisekventiellt), så teoretiskt så skulle styrdatorn kunna fjanta till styrningen till 5ans spridare - men är något långsökt varför den bara skulle fjanta på tomgång.
Slutsats : Inga ledtrådar från tändstiften (allt ser fullt normalt ut).
Cylinder 1-4

Cylinder 5

Tändstiften

Vad har vi för ledtrådar eller misstankar då?
Slutsats : Gemensamma komponenter såsom bränsletryck, bränslepump är inte misstänkta (då borde felet dyka upp på andra cylindrar).
Slutsats : Inga misstankar kring signalintegritet (jord,spänning,glapp,etc) bland inblandade komponenter (då borde felet dykt upp för andra scenarios än bara tomgång).
Så vad kan trigga denna felkod då? Onormala signaler från impulsgivaren (7/25 vid svänghjulet). För att veta var i förbränningscykeln motorn är så tar den även in signalen från kamaxelgivaren (7/21). För att utesluta att externa vibrationer påverkar analysen tas även en signal in från en accelerometer (diagnostiseringen stängs av när man kör på ojämn väg helt enkelt).
För att styrsystemet ska anse att en misständning inträffat så ska den ha detekterat mer än ca 0.5% misständningar under 1000 motorvarv (2500 tändningar). Det är alltså 12.5 misständningar eller mer. Så 5an måste alltså misstända ca 12 gånger eller mer under lite mer än en sekund alltså.
Impulsgivaren ska tydligen mäta tiden mellan olika segment på svänghjulet. Om jag minns rätt så bygger detekteringen på att när en cylinder är i förbränningsfasen och skapar arbete så roterar vevaxeln lite snabbare än vanligt - kolvarna/vevstakarna driver ju runt vevaxeln i impulser och vevaxeln snurrar således inte konstant utan det blir stötvis. Om nu en cylinder inte gör en korrekt förbränning blir kraften till vevaxeln mycket mindre och den förväntade stöten/framdrivningen blir mindre. Det är gissningsvis detta som systemet försöker detektera.
Enligt servicehandboken (TP2308011) så är det inte helt straightforward att analysera signalen då det finns mekaniska toleranser på svänghjulet, svängningar i drivlinan, och normala variationer i förbränningen som kan misstolkas som misständning. Så det sker en hel del signalbehandling innan man klämmer ur sig en analys huruvida det är en misständning eller inte. Toleranser hos svänghjulet och drivlinan skall tydligen minimeras/elimineras med hjälp av en adaptering (görs då varvtalet är mellan 1200-3000 rpm och bränsleavstängningen under motorbromsning varit aktiv i 30 tändningar - adapteringen är klar efter 40 sekunders total mättid).
Hade det varit knas med impulsgivaren så borde man fått misständning utspritt på flera cylindrar.
Kan man ha oturen att det är skit vid svänghjulets tänder i det området där 5ans cylinder tänder? Om jag räknat rätt så delar 5ans förbränning inte "vinkeln" på vevaxeln med någon annan cylinders förbränning (som min raka sexa gör). 5 tändningar på två vevaxelvarv, dvs 144 vevaxelgrader mellan varje tändning. Det blir 0-144-288-432-576 grader vilket blir 0-144-288-72-216 grader när vi tagit bort hela varv.

Styrdatorn tycker att cylinder #5 misständer, men jag håller inte alls med.
Felkoderna som visas är
OBD nomenklatura : P0305 (powertrain - cylinder 5 misire detected)
Volvo nomenklatura : EFI-455 (misfire emssion level cylinder 5)
Jag är alltså mer inriktad på att styrdatorn gör en felaktig bedömning än att det finns något misständning (se alla fakta längre ned). Är det någon som haft liknande erfarenheter?
Nu till lite fakta.
Vi börjar från tidpunkten då jag gjorde en allmän service av tändsystemet i December 2013.
Nya tändstift (NGL BKR6ES), fördelarlock (Bosch), tändkablar (Volvo), rotorarm (Bosch).
Med jämna mellanrum har således felkoder dykt upp (se ovan nämnda felkoder).
Raderar man felkoderna kommer de tillbaka i VOL-FCR inom alltifrån ett par dagar till ett par veckor.
Vi ska dock skilja på när felkoder syns i VOL-FCR, Torque och när "miljölampan"/"motorlampan" tänds.
Endast "bekräftade" koder dyker upp i Torque.
Miljölampan tänds bara efter att flera kriterier uppfyllts (felkoden bekräftats att den finns där över flera typer av körcykler och under en längre tid).
Så först lagras en felkod som bara syns i VOL-FCR, efter att det bekräftats att den inte försvinner så dyker den upp även i Torque. Och sist tänds "miljölampan/motorlampan" - det har hänt att man kunnat se felkod i Torque trots att "miljölampan/motorlampan" inte lyser.
Jag provade under en månads tid och se om styrsystemet släcker "miljölampan/motorlampan". Och det inträffade vid ett par tillfällen - fast det tog oftast bara några rundor med bilen så tändes lampan igen. Rekordet var att lampan slocknade vid start av bilen (kall motor) och efter ca 5 min körning så tändes lampan igen när jag parkerade bilen.
Slutsats : System anser att felet uppträder mycket ofta.
Slutsats : System anser att felet endast finns för cylinder #5.
Varje gång systemet lagrar en felkod (som syns i VOl-FCR) så sparar den en freeze frame. De senaste veckorna har jag fokuserat på att samla in freeze frames för att få statistik på när felet uppträder. Och det matchar med vad jag märkt av tidigare - det uppträder ENDAST vid tomgång (eller nära tomgång).
Här är en tabell över 6 olika tillfällen. Endast en sticker ut, 01-29. Kommer dock att samla på mig mer freeze frames för att få ett bredare underlag.

Detta matchar även vad jag känner. Finns inte det MINSTA tecken på misständning, varken vid mellan eller fullgas. Har aldrig haft minsta tvekan vid någon av alla tusentals fullgasaccelerationer som gjorts. Innan genomgången av tändsystemet kunde man ibland förnimma en tvekan vid låga hastigheter och acceleration på 2'ans växel - men eftersom ingen verkar ha bytt tändsystemdelar sen bilen rullade ut från fabriken så får det anses som helt normalt (finns bilder på tändstiften i annan tråd).
Slutsats : Systemet anser att felet allt (eller nästan alltid) uppträder vid tomgång.
För skojs skull (förväntade mig inte se något revolutionerande) tog jag mig en titt på två tändstift (4'an och 5'an) men där fanns inget onormalt - vilket jag inte förväntade mig heller då motorn går precis som den ska utan några som helst problem.
Tog mig dock en närmare titt på spridaren på cylinder #5 då den hade en annan färg (gul) än de övriga fyra (röda). Men visade sig att det var exakt samma Bosch-nummer (0 280 155 746) som de andra - trodde inte att man ändrade färg på samma typ av spridare. Verkar som någon tidigare har försökt åtgärda felet.
Skulle hur gärna som helst velat mäta upp bränsletrycket och spänning/ström till spridarna (tex titta på 5an och jämföra med de andra) med oscilloskop men har tyvärr inte den utrustningen just nu.
Men å andra sidan talar det mesta emot att det skulle finnas problem inom dessa områden
- bränsletryck : Skulle påverkat alla cylindrar. Skulle varit mer påtagligt vid höga varvtal och inte bara vid tomgång.
- spridare/styrning : Problem med 5ans spridare (alltifrån kontrollen såsom glapp, brända styrkretsar till fastklibbade pintles) borde inte bara hända vid tomgång - utan lite närsomhelst (dessutom skulle en cylinder med dessa problem märkas ganska tydligt vid körning).
Nu har ju 4.4 helsekventiell insprutning (jämfört med tex min BMW 535i som har 1.3 som "bara" har semisekventiellt), så teoretiskt så skulle styrdatorn kunna fjanta till styrningen till 5ans spridare - men är något långsökt varför den bara skulle fjanta på tomgång.
Slutsats : Inga ledtrådar från tändstiften (allt ser fullt normalt ut).
Cylinder 1-4

Cylinder 5

Tändstiften

Vad har vi för ledtrådar eller misstankar då?
Slutsats : Gemensamma komponenter såsom bränsletryck, bränslepump är inte misstänkta (då borde felet dyka upp på andra cylindrar).
Slutsats : Inga misstankar kring signalintegritet (jord,spänning,glapp,etc) bland inblandade komponenter (då borde felet dykt upp för andra scenarios än bara tomgång).
Så vad kan trigga denna felkod då? Onormala signaler från impulsgivaren (7/25 vid svänghjulet). För att veta var i förbränningscykeln motorn är så tar den även in signalen från kamaxelgivaren (7/21). För att utesluta att externa vibrationer påverkar analysen tas även en signal in från en accelerometer (diagnostiseringen stängs av när man kör på ojämn väg helt enkelt).
För att styrsystemet ska anse att en misständning inträffat så ska den ha detekterat mer än ca 0.5% misständningar under 1000 motorvarv (2500 tändningar). Det är alltså 12.5 misständningar eller mer. Så 5an måste alltså misstända ca 12 gånger eller mer under lite mer än en sekund alltså.
Impulsgivaren ska tydligen mäta tiden mellan olika segment på svänghjulet. Om jag minns rätt så bygger detekteringen på att när en cylinder är i förbränningsfasen och skapar arbete så roterar vevaxeln lite snabbare än vanligt - kolvarna/vevstakarna driver ju runt vevaxeln i impulser och vevaxeln snurrar således inte konstant utan det blir stötvis. Om nu en cylinder inte gör en korrekt förbränning blir kraften till vevaxeln mycket mindre och den förväntade stöten/framdrivningen blir mindre. Det är gissningsvis detta som systemet försöker detektera.
Enligt servicehandboken (TP2308011) så är det inte helt straightforward att analysera signalen då det finns mekaniska toleranser på svänghjulet, svängningar i drivlinan, och normala variationer i förbränningen som kan misstolkas som misständning. Så det sker en hel del signalbehandling innan man klämmer ur sig en analys huruvida det är en misständning eller inte. Toleranser hos svänghjulet och drivlinan skall tydligen minimeras/elimineras med hjälp av en adaptering (görs då varvtalet är mellan 1200-3000 rpm och bränsleavstängningen under motorbromsning varit aktiv i 30 tändningar - adapteringen är klar efter 40 sekunders total mättid).
Hade det varit knas med impulsgivaren så borde man fått misständning utspritt på flera cylindrar.
Kan man ha oturen att det är skit vid svänghjulets tänder i det området där 5ans cylinder tänder? Om jag räknat rätt så delar 5ans förbränning inte "vinkeln" på vevaxeln med någon annan cylinders förbränning (som min raka sexa gör). 5 tändningar på två vevaxelvarv, dvs 144 vevaxelgrader mellan varje tändning. Det blir 0-144-288-432-576 grader vilket blir 0-144-288-72-216 grader när vi tagit bort hela varv.