V70 AWD t5 2,0 Info??
Postat: lör 15 feb 2014, 20:55
Hej.
Har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med. har varit inne på märkesverkstad o det kunde faktiskt inte hjälpa mig så mycket :(
Bytte för någon vecka sedan min s70 mot en V70 AWD t5 2,0 1997, pga att jag behöver kombi. Bilen funkar som den ska. Har ju några år o mil på sig o skick därefter. Det jag är intresserad av är ju vad detta är för motormodell. B5204t3 är det ju, så långt vet jag. italienimport och 2,0 pga deras skatteregler. Skillnaden mot en 2,3 liters skall väl vara att det är mindre slag i den, och det får man väl genom att ha annan vev, stakar o ev kolv. lite osäker med kolven där.Är ju 226 hk o 310 nm i motorn och den är ganska pigg. Då jag har skrämt upp effekten i vissa bilar innan så skulle jag vilja göra så här med för en rimlig peng. Gillar ju bilen och ska försöka att behålla denna mer än fem månader som med sista :roll: :roll:
Nu till mina funderingar:
1. Vad skiljer denna motor mot den som satt i 850 italien med 210 hk?
2. Är det ide´att sätta i annat chip i den utan att byta turbo? Vid byte vilken skall man då ta??
3. Håller drivlinan dvs. fyrhjulsdriften för att öka effekten? Är ju inte tanken att komma upp för högt men säg ca:270 hk.
4. Fick mot en mindre summa med ett chip till bilen. Ej installerat men kanske snart. Enl. säljare är det ett steg 3 till en t5. Tvivlar inte på det, men han nämde att man skulle behöva byat spridare för att det skulle stämma bättre med chipet? Har nu vita spridare i bilen.
Tackar för all info jag kan få.
Janne
Har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med. har varit inne på märkesverkstad o det kunde faktiskt inte hjälpa mig så mycket :(
Bytte för någon vecka sedan min s70 mot en V70 AWD t5 2,0 1997, pga att jag behöver kombi. Bilen funkar som den ska. Har ju några år o mil på sig o skick därefter. Det jag är intresserad av är ju vad detta är för motormodell. B5204t3 är det ju, så långt vet jag. italienimport och 2,0 pga deras skatteregler. Skillnaden mot en 2,3 liters skall väl vara att det är mindre slag i den, och det får man väl genom att ha annan vev, stakar o ev kolv. lite osäker med kolven där.Är ju 226 hk o 310 nm i motorn och den är ganska pigg. Då jag har skrämt upp effekten i vissa bilar innan så skulle jag vilja göra så här med för en rimlig peng. Gillar ju bilen och ska försöka att behålla denna mer än fem månader som med sista :roll: :roll:
Nu till mina funderingar:
1. Vad skiljer denna motor mot den som satt i 850 italien med 210 hk?
2. Är det ide´att sätta i annat chip i den utan att byta turbo? Vid byte vilken skall man då ta??
3. Håller drivlinan dvs. fyrhjulsdriften för att öka effekten? Är ju inte tanken att komma upp för högt men säg ca:270 hk.
4. Fick mot en mindre summa med ett chip till bilen. Ej installerat men kanske snart. Enl. säljare är det ett steg 3 till en t5. Tvivlar inte på det, men han nämde att man skulle behöva byat spridare för att det skulle stämma bättre med chipet? Har nu vita spridare i bilen.
Tackar för all info jag kan få.
Janne