Sida 1 av 2

"RYKANDE" AC

Postat: fre 01 sep 2006, 22:35
av Blotgode
Det ryker ur luftintagen, inte i det kallaste läget mest vid 17-19 grader, försvinner även vätska från kylsystemet, vad händer??

Postat: fre 01 sep 2006, 22:49
av Busta_Hymen
Dags att byta evaporator! =/

Evaporator?

Postat: fre 01 sep 2006, 23:19
av Blotgode
Det låter dyrt! Vad är och innebär det

Postat: fre 01 sep 2006, 23:30
av ketto
är en förångare till AC:n! Sitter väldigt dumt till.... man MÅSTE riva ut hela instrumentpanelen! Sitter bakom fläkten nånstans

En skräckbild:
Bild


Eller kanske värmepaketet????

Postat: fre 01 sep 2006, 23:39
av Blotgode
Ser inte speciellt kul ut, om man inte mekar själv ! är det volvoverkstan som gäller ? kanske nå´n har tips om vart man ska vända sig, gärna en priside´.......

Postat: lör 02 sep 2006, 00:18
av akre
Det kostar skjortan att få det gjort på verkstad... jag har hört priser på 12-15 tusen... och det beror helt enkelt på att det tar ett par dagar att göra jobbet (för den som är van).

I prinicip tar det 1 dag att få ut eländet och 1 dag att byta evap och stoppa tillbaka allt. Sen ska man fylla systemet...

Re: "RYKANDE" AC

Postat: lör 02 sep 2006, 00:56
av Busta_Hymen
Blotgode skrev:Det ryker ur luftintagen, inte i det kallaste läget mest vid 17-19 grader, försvinner även vätska från kylsystemet, vad händer??
Jag var för snabb... Måste lära mig att läsa ordentligt!

Det är snarare värmepaketet om det är från motorns kylsystem som det försvinner vätska. Kolla om du har glykol på eller runt golvmattorna, vid mittkonsollen. Värmepaketet är lättare (och billigare) att byta än evaporatorn. Ber om ursäkt om jag orsakat hjärtinfarkt i onödan!

Postat: lör 02 sep 2006, 03:18
av akre
Är det inte samma problem att komma åt värmepaktet? Eller går det att mecka ur det utan att ta loss hela instrumentbrädan?

Postat: lör 02 sep 2006, 09:07
av FLU
Har du kylvätske läckage in i bilen? Pöl under bilen ifrån dräneringsslangen ifrån värmepaketet? Luktar det söt =glykol inne i bilen?
Jag tror att din rök är luktfri och är bara kondens som uppstår när varm luft möter kalluft jmf frysen på sommaren.
Kolla detta innan du börjar riva...

Postat: lör 02 sep 2006, 10:53
av Busta_Hymen
akre skrev:Är det inte samma problem att komma åt värmepaktet? Eller går det att mecka ur det utan att ta loss hela instrumentbrädan?
Kanske var jag för snabb igen... Vet ju inte riktigt vad det är för bil. Jag har bytt en gång på en 850 -96, då gick det bra att komma åt ändå. Man lossar panelerna under instrumentbrädan, sen panelerna vid sidan av mittkonsollen, viker ner mattorna och voilà - där sitter värmepaketet. Lossa fyra skruvar, bänd lite framåt för att få loss det från rören, trixa lite fram å tebax så kommer det ut. Söligt är det dock, så ha gott om trasor till hands.