Sida 1 av 1

Högt motorvarv vid kallstart

Postat: ons 12 feb 2014, 17:30
av nyignesta
Min 850 140 Hk med automatlåda är från -95 och har gått 24000 mil. Sedan årsskiftet har den inte körts så ofta och problemet är att motorn varvar högt vid varje kallstart. Kan den vara svartsjuk på den Golf som köpts som ersättare?

Re: Högt motorvarv vid kallstart

Postat: ons 12 feb 2014, 18:32
av SubMarine
Hur högt är högt?

Re: Högt motorvarv vid kallstart

Postat: ons 12 feb 2014, 18:59
av *pettson*
Visst är det så att den är svartsjuk. Det åtgärdas enklast genom att sälja av golfen eller genom att ställa den i nästa kvarter så den inte syns. Personligen tror jag inte det löser något. En hundring till rätt damtidning och få nån siare som kan uttala sej kanske kan vara nåt?
Alternativet är att försöka vara mera vaken vid bilkörningen och inse att förhöjd tomgång vid kallstart har den haft sedan den var ny om den gått som den ska, ju kallare ju högre tomgång. Något som brukar visas enkelt genom att tomgången går ned till normal ganska snabbt.
Den förhöjda tomgången hjälper katalysatorn igång.

Re: Högt motorvarv vid kallstart

Postat: tor 13 feb 2014, 08:03
av Lucif3r
Även kallat "choke" förr i tiden :P

Re: Högt motorvarv vid kallstart

Postat: fre 14 feb 2014, 22:10
av DKW
Hejsan
Min motor hade en tomgång, vid kallstart, som jag tyckte var normal.
En vacker eftermiddag skulle till gymmet å så tänkte titta lite i motorrummet med min nya 9volts otroligt praktisk ledlampa från Biltema å tusan!
Vakuumslangen (bakom servopumpen) som leder ända till vevhusventilation ventilen (engelska PCV-valve tror jag) hade en vacker hål lite efter slangklämman.
Täppte till med fingret å så gick varvtalet ner.
1 timme å en massa med nyuppfunna vackra ord senare lyckades jag åtgärda provisoriskt med självvulkaniserade tejp.
Sedan dess har varvtalet vid kallstart sjunkit.
Alltså titta efter möjliga vakuumläckor kan va en lösning?