Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av George
#3753
Det låter som om kylarfläkten går igång då jag startar bilen (855 -95, 2.5 S). Detta händer alltid, även då bilen är kall. Fläkten går i ca 20-30 sek. och stänger sedan av. För övrigt fungerar fläkten utan problem och går igång och stängs av när den ska. Ska det vara så här? Kan det vara något annat? Det låter dock inte som bränsle eller servopumparna utan mer som just ett svagt "vinande" fläktljd.

/George
Användarvisningsbild
av Sparkz
#3779
Kan vara luftpumpen som låter, den ska gå 45 s efter kallstart. Var glad att den funkar, dom brukar bli fulla med vatten och rosta ihop.
Användarvisningsbild
av George
#3796
Luftpumpen?
En dum fråga kanske men vad har den för uppgift?
Vad händer när den pajar?
Är det vanligt att den gör det på 850?
/George
Användarvisningsbild
av Sparkz
#3805
Miljögrej, den pumpar in luft i i avgasröret vid kallstart när motorn går fett. Frisk luft där gör att oförbrända bränslerester brinner upp och katalysatorn kommer upp i temperatur snabbare. Styrenheten känner av om den fungerar och tänder miljölampan om den inte gör det. Den sitter långt ner under batteriet, följ slangen från luftfiltret.

Det är inte helt ovanligt att den stannar. Det kan vara bra att borra ett par små hål längst ner så kondensvattnet rinner ut. Båda slangarna går ju uppåt så det blir lätt stående annars. Relät som sitter intill brukar också bli fullt av vatten. Den första jag bytte kostade 4000:- men jag tror det har gått ner lite nu.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]