Sida 1 av 1
Övre motorbussning
Postat: lör 08 feb 2014, 22:04
av Mattson
Min övre motorbussning fick ja byta efter senaste besiktningen och när jag monterat den nya så märker jag att bulten är 10mm och hålet i bussningen är 12mm. Det var 12mm hål både i den gamla och den nya bussningen vilket förbryllar mig. Men själva fästet som kommer ifrån torpedväggen är det 10mm. Det kan ju inte vara rätt. Så jag borrade upp de till 12mm så nu låter det inte när jag gasar på längre. Men det ja undrar är för i fästet är det som ett slitsat spår och jag gjorde ju bara ett 12mm hål och drog fast bulten hårt. Men ska bulten inte dras hårt så bulten kan glida i det slitsade spåret? Tacksam för hjälp så inte ja gjort fel och maskinen går sönder.
Re: Övre motorbussning
Postat: sön 09 feb 2014, 03:36
av Lucif3r
Är det en orginalbussning eller poly? För poly-bussningar har en metallhylsa som ska användas också, och då blir hålet 'rätt' storlek.
Har ingen koll på vad för moment man ska dra bulten med, men jag drog iaf åt den "ordentligt". Och mig veterligen har den inte rört något på sig, och inte låter det något heller.
Re: Övre motorbussning
Postat: mån 10 feb 2014, 12:22
av Mattson
Det är en i polyretan lr va de heter. Ja använder metallhylsan å då är det 12mm hål. Det var 12mm hål på den gamla gummibussningen som jag tror har suttit sen bilen var ny. Men bulten var 10mm vilket inte är så bra för motorn. Men själva stålarmsfästet som är skruvat i väggen mot kupén där var hålet endast 10mm så ja fick borra upp det till 12mm för att det skulle sluta låta. Kanske det var felkonstruktion på fästet eftersom det var 2mm för litet?
Re: Övre motorbussning
Postat: mån 10 feb 2014, 12:29
av Nexus
Vad är det för bil/ årsmodell?
Re: Övre motorbussning
Postat: mån 10 feb 2014, 21:45
av Mattson
850 96a