Sida 1 av 1

Slavcylindern, koppling har fastnat, frikopplar konstant 855

Postat: mån 03 feb 2014, 16:10
av Hilmer
Precis hämtat hem hustrun och hennes 855 -93.
Kopplingspedalen hade gått i botten och inget hände, kan nu konstatera att det enda som påverkar själva pedalen är fjädern och slavcylindern vid kopplingsgaffeln är fullt ute.
Alltså, slavcylindern sitter i sitt yttersta läge och frikopplar hela tiden, pedalen har inte längre någon påverkan.
Det har dessutom läckt en del olja (vätska).

Att en slavcylinder ger upp är inget konstigt, det kan hända när som. Men att den fastnar så här i fullt frikopplat läge!?
Och hur pass vågar man demontera cylindern nu, det är ju ett jäkla tryck på den i och med att den frikopplar.

Nån som har några tips på vad som kan ha hänt tas tacksamt emot :)


Edit: Eller det kan va så illa att det är cylindern uppe vid pedalen som gett upp?
Vet inte hur pass vanligt detta är på dessa bilar, man intresserar sig ju inte förrän man själv har bekymmer ;)

Re: Slavcylindern, koppling har fastnat, frikopplar konstant 855

Postat: mån 03 feb 2014, 16:15
av Hilmer
Ett litet knuff med hammaren så hoppade slavcylindern tillbaks, men ingen effekt från pedalen.
Kan man då förutsätta att det är cylindern som gett upp??

Re: Slavcylindern, koppling har fastnat, frikopplar konstant 855

Postat: mån 03 feb 2014, 18:07
av Hilmer
Har nu bytt slavcylindern eftersom jag tog för givet att det var denna som gett upp, men när jag nu skulle lufta systemet så visar det sig att oljan trycker ut vid cylindern även på denna.
Nu ser jag att kopplingsgaffeln inte går tillbaka som den ska, den frikopplar alltså inte alls så som jag trodde tidigare.
Kopplingsgaffeln går alltså att manuellt föra fram och tillbaks så som det rör sig när man trampar ur i vanliga fall, men utan motstånd och utan att koppla ur...
Nån som varit med om detta fenomen!?
Är det solfjädrarna som vänt sig? (borde i och för sig frikoppla då).
Är det urtrampningslagret som försvunnit, det känns ju som om det inte satt kvar!?

Hur som helst så känns det förbannat tråkigt att behöva dela skiten bara för att titta efter...


Edit: Lirkade ut gummit vid gaffeln och med hjälp av en spegel kunde jag konstatera att det är urtrampningslagret som gått sönder. Hänger löst och man ser brottytor.

Så va denna dagen förstörd...

Re: Slavcylindern, koppling har fastnat, frikopplar konstant 855

Postat: mån 03 feb 2014, 20:06
av Lucif3r
Heh, ha så kul med att riva ner växellådan :lol: Inget jobb man gärna gör... Kom ihåg och byt packboxen bakom svänghjulet också när lådan ändå är nere :) Kanske likabra att byta hela kopplingen? Fast det kostar ju en skaplig slant extra.

Re: Slavcylindern, koppling har fastnat, frikopplar konstant 855

Postat: mån 03 feb 2014, 20:44
av Hilmer
Vi får väl se hur vi göra med bilen, där finns fler saker som behöver bytas som gör att det drar iväg nu inför besiktningen och frågan är om man ska satsa pengar på denna eller köpa nåt annat!?

Re: Slavcylindern, koppling har fastnat, frikopplar konstant 855

Postat: mån 03 feb 2014, 20:47
av Lucif3r
Ja, det är det bara du som kan svara på. Om samma fel inträffade på min V70 så skulle jag troligtvis fixa den. Inte för att den är i något exemplariskt skick eller så, så rent ekonomiskt är det en stor förlust, men jag tycker om den :)

Re: Slavcylindern, koppling har fastnat, frikopplar konstant 855

Postat: ons 05 feb 2014, 21:10
av Hilmer
Jo det är sant! Man vet vad man har med dess fel, man vet aldrig vad man får om man köper nåt annat.
Bilen är lämnad på verkstad idag, konstaterade att man inte är 20 längre och tänker inte förstöra kroppen genom att byta koppling hemma i garaget utan lyft ;)