Sida 1 av 2
sensor på luftfilterbox? *Magnetventil*
Postat: lör 01 feb 2014, 22:34
av StefanWasa
Denna sitter på luftfilterboxen, men vad är det får nåt?
De gamla slangarna har jag ersatt med ny och jag har satt de nya som de gamla satt, är det galet?

Re: sensor på luftfilterbox?
Postat: sön 02 feb 2014, 00:06
av Lucif3r
Det där är magnetventilen till turbon... Och ja, det är felkopplat. Kommer inte ihåg på rak arm hur det ska vara kopplat, men en slang ska till insuget, en till luftfilterboxen och den 3e till wastegaten på turbon.
Re: sensor på luftfilterbox?
Postat: sön 02 feb 2014, 00:31
av StefanWasa
Tack för svar!
Ja jag tänkte det, konstigt att koppling 1 och 3 är ihopkopplade...nu är frågan om det fanns en tanke till varför det är kopplat så?
Nån som vet exakt hur det ska vara kopplat eller om nån har en bild på hur det ska vara kopplat, så är jag väldigt tacksam för hjälp.
Re: sensor på luftfilterbox?
Postat: sön 02 feb 2014, 00:42
av StefanWasa
Hittade den här tråden med bild...men om nån vet varför man kopplat som min är kopplade är jag klart intresserad av att höra det :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=219759
Re: sensor på luftfilterbox?
Postat: sön 02 feb 2014, 01:12
av Lucif3r
Ah just det, det är så det är kopplat...
Så som det är kopplat på din så är wastegaten förbikopplad. Med andra ord så öppnar den aldrig som den ska, och om jag inte är på tok för trött just nu så innebär det att din turbo laddar så mycket den bara orkar - vilket kommer leda till ett mindre roligt motorhaveri. Den lär ju spika rätt friskt iaf.
edit; eller vänta... det där blev nog inte rätt... turbon laddar nog så mycket som wastegaten är inställd på(0.4bar ska det vara), men din är garanterat skruvad på isf.
Re: sensor på luftfilterbox?
Postat: sön 02 feb 2014, 01:19
av StefanWasa
Det här låter ju som att nån velat uppnå effekt på billigaste möjliga sätt? Men då är det bara att återställa slangarna eller?
Min är ju optimerad men vet inte om detta har något med det att göra. Skulle det kunna bli nån konsekvens av att koppla slangarna enligt bilden jag länkade till?
Re: sensor på luftfilterbox?
Postat: sön 02 feb 2014, 01:55
av Lucif3r
Om wastegaten är felställd så blir det helt åt fanders om du kopplar in magnetventilen igen utan att justera grundtrycket rätt.
Re: sensor på luftfilterbox?
Postat: sön 02 feb 2014, 07:44
av StefanWasa
Ok, men då kommer jag montera allt igen som det var.
Får kolla upp detta vidare med firma som kan justera/kontrollera att allt är rätt.
Hon går ju som en dröm och jag kan inte höra/känna att den går dåligt på något sätt.
Re: sensor på luftfilterbox? *Magnetventil*
Postat: sön 02 feb 2014, 14:23
av StefanWasa
Har varit ut och kollat nu och enligt bild, som det ska vara kopplat, går slang 19 och 17 till magnetventilen.
Men på min bil så går slang 19 enligt bild och är skarvad:
Sen tillbaka till turbon och ansluts antagligen där slang 17 ska sitta
På min så går slang 20 till insuget.
Om det är nån som förstår varför det är kopplat såhär är jag intresserad av att höra :)
Re: sensor på luftfilterbox? *Magnetventil*
Postat: sön 02 feb 2014, 17:36
av Lucif3r
Ja, när 17 och 19 är ihopkopplade så öppnar wastegaten enbart mekaniskt - dvs vid det tryck den är mekaniskt inställd på.
Den mekaniska inställningen kallas för grundtryck på våra bilar(och säkerligen alla andra med elektronisk styrning också), det är det trycket som man får om MV'n går sönder. På dessa bilar ska grundtrycket ligga på 0.4. 0.4 är vad magnetventilen utgår ifrån, och lägger till det extra som programvaran är programerad för. Skruvar man på stången påverkar man inte bara grundtrycket, utan även det faktiskta trycket med MV.
Det låter väl bra? Ja, tyvärr är det många som tror det, men i verkligheten krävs det lite mer än bara tryck - nämnligen bränsle. Skruvar man på stången blir bränsleblandningen helt åt fanders(eftersom styrboxen inte har en susning om vad turbon egentligen laddar - den tror ju att allt är normalt) - ökar man trycket blir den att gå magert, med spikningar som följd, sänker man trycket blir den att gå fett istället.
Inget utav dom är speciellt nyttigt för motorn, men spikningarna är nog värst. Det sitter knacksensorer som känner av spikningar, och när motorn börjar spika så börjar styrboxen ställa tillbaka tändningen tills dess att motorn slutar spikar. Resultat? Ptja, högre laddtryck men en bil som går som tre lass skit.
Hur dessa motorer beter sig med din koppling kan jag inte svara på, men jag tvivlar på att den mår speciellt bra. Har du någon turbomätare i bilen så du kan se hur mycket den laddar?
nr20 ska gå till insuget. Det är den som säger till dumpen när den ska dumpa(vakuum, släpper gasen) och inte dumpa(övertryck, gasar). Enkelt förklarat iaf :)