Sida 1 av 1

svårstartad v70 tdi -97

Postat: tis 28 jan 2014, 20:16
av m085425
Har en v70tdi. Han är svårstartad när han har stått över helg eller kört kortare sträcka och försöker starta efter 10-20min. Pumpen står rätt. Glödstift nya. Verkar tappa bränsle. Hittar inget läckage. Någon som vet hur man kopplar om glödningen så han glöder varje gång man slår på tändningen?


Ante

Re: svårstartad v70 tdi -97

Postat: tis 28 jan 2014, 21:07
av Sunschreem
m085425 skrev:Har en v70tdi. Han är svårstartad när han har stått över helg eller kört kortare sträcka och försöker starta efter 10-20min. Pumpen står rätt. Glödstift nya. Verkar tappa bränsle. Hittar inget läckage. Någon som vet hur man kopplar om glödningen så han glöder varje gång man slår på tändningen?


Ante
Låter som en halvsliten pump, ska du fulkoppla kan du likagärna dra kabel direkt från stiften till batteriet. Sen får du öppna huven o manuellglödga genom att lägga på + polen. Pettson vrider sig säkert i datastolen när han läser detta men jag vet att det funkar iaf. Och startar din så lär du ha ett humm om vad som är fel iaf.

Re: svårstartad v70 tdi -97

Postat: tis 28 jan 2014, 22:38
av m085425
Jo de är sant. Tänkte kolla efter en ny/beg pump. Någon som vet om den är jävlig å byta?

Re: svårstartad v70 tdi -97

Postat: ons 29 jan 2014, 17:14
av *pettson*
Vägrar vrida mej i datastolen för en sån sak..
Å andra sidan är jag inget bra på dieslar kan jag villigt erkänna. EN SAK har jag dock förstått som många i min närhet just löst problem med.
Det är som sagt halvsliten pump och det ställer till problem vid start.
Dom har då skaffat en vanlig elektrisk universal sugpump till förgasarbil och monterat emellan på bränsleledningen. Den får då suga ur tanken och trycker inte för hårt mot dieselpumpen.
Jag har inte gjort lösningen själv men vet en hel bunt folk som iallafall själva säger att det fungerar utmärkt. Dom kör med det permanent inkopplat.

Re: svårstartad v70 tdi -97

Postat: tor 30 jan 2014, 21:36
av Sunschreem
m085425 skrev:Jo de är sant. Tänkte kolla efter en ny/beg pump. Någon som vet om den är jävlig å byta?
Den är rätt bögig om du inte skruvat diesel innan. Du måste ha lite tolkar då man inte har markering på pump, kam eller skivan på veven. Men får leta efter märkning i inspektionshålet på undersidan där motor o låda möts :) + att vill du ha mjuk gång måste du efter pumpbyte finställa pumpen, annars så kommer du tycka den går hååårt :P

Re: svårstartad v70 tdi -97

Postat: tor 30 jan 2014, 21:39
av Sunschreem
Ett annat knep du kan prova är att slå i typ 2DL tvåtaktsolja. Det hjälper på 525 tdser när pumpens packningar börjar torka pga att vi har magrare diesel här än neråt. I grund o botten är det ju faktiskt en VAG diesel du har

Re: svårstartad v70 tdi -97

Postat: sön 02 feb 2014, 23:48
av alan
När min TDI varit svårstartad har det varit pumpen elr vatten i filtret. har bytt pump tre gånger på 150 000 km

Re: svårstartad v70 tdi -97

Postat: mån 03 feb 2014, 22:16
av Sunschreem
*pettson* skrev:Vägrar vrida mej i datastolen för en sån sak..
Å andra sidan är jag inget bra på dieslar kan jag villigt erkänna. EN SAK har jag dock förstått som många i min närhet just löst problem med.
Det är som sagt halvsliten pump och det ställer till problem vid start.
Dom har då skaffat en vanlig elektrisk universal sugpump till förgasarbil och monterat emellan på bränsleledningen. Den får då suga ur tanken och trycker inte för hårt mot dieselpumpen.
Jag har inte gjort lösningen själv men vet en hel bunt folk som iallafall själva säger att det fungerar utmärkt. Dom kör med det permanent inkopplat.
man får se till att man köper rätt pump med, endel gillar inte diesel :(