Sida 1 av 1

850 stols termostat mm

Postat: lör 25 jan 2014, 14:49
av chrillew
Tjenare

Det sitter ju två kablar till termostaten en röd och röd/vit spelar det någon roll vilket stift dessa stoppas in på termostaten? mina stift har nämligen gått av på termostaten så den måste bytas.

Sen på en volvo 850 t5r ska det sitta ett så kallat haskydd under motorn? som styr luften? Klokt att installera detta på en turbo modell?
Tex http://www.bildelsbasen.se/?link=list&g ... =111106102

Re: 850 stols termostat mm

Postat: lör 25 jan 2014, 18:57
av Lucif3r
Nej, det spelar ingen roll. Termostaten är bara en på/av typ, som bryter kretsen när en viss temperatur uppnåts.

Mig veterligen ska det sitta ett hasskydd under. Hurvida det är klokt att ha ett sånt är nog upp till var och en. Personligen tycker jag dom mest är ivägen och dryga att demontera om man bara ska kolla något snabbt.
Visst, dom sitter ju där av en anledning, men tänker man sig för innan man kör över en stenbumling i 70 knyck på en skogsväg så spelar det ingen större roll om det sitter där eller inte. Dom skyddar ju även motorn mot stänk och skit, men inte tycker jag att det är någon skillnad med eller utan - blir lika skitigt iaf :P (fast måste säga att motorerna på dessa bilar håller sig ovanligt rena, inte mycket skit som skvätter upp).

Så ja, hasskydd eller inte, upp till var och en.

Re: 850 stols termostat mm

Postat: lör 25 jan 2014, 20:20
av Perra83
Det är väl bara ett skydd mellan fronten och kylarna. Ska du ha något skydd så finns det ett riktigt galler. Polisen använde det förr. Ja har det på min V70R och det skyddar. Det kan sitta kvar när man byter olja.

Re: 850 stols termostat mm

Postat: sön 26 jan 2014, 15:00
av chrillew
Okej tackar för ett bra och utförligt svar! tror jag kör utan så länge, använder den inte till offroad och den håller sig hyffsat ren under huven ändå.
Gallret du pratar om är det för att skydda mot stenskott på ICn?

En fråga till, glidpinnarna på framoken ska det sitta någon typ av gummi skydd/damask där? Kändes skumt att det ska vara oskyddat. dock ser glidpinnarna jävligt fina ut och inga bekymmer alls.

Ja sen en fråga till har ju givetvis dimljus på bilen och använder det där grön/gula eller ja det satt på innan. och det funkar. men läser man vidare på forum osv så byter alla ut till de gråa reläet för att det ska funka (204/208) vad skiljer? Kanske inte ska gräva så mycket i det men intressant att veta.