Sida 1 av 1

Volvo 850 -95 Krånglande tomgång + annat

Postat: tis 21 jan 2014, 21:08
av peckapecan
Har en 850-95 10V som tomgången inte funkar korrekt på.
Först så började den pendla mellan 300-1100 varv och därefter när jag varvade upp motorn till 2500rpm så dröjde sig varvtalet
kvar en lång stund på det för att sedan sakta som sirap sjunka ner till 1100rpm.

Om jag ligger och kör på högre varvtal och tex stannar för rött ljus så måste jag nu trycka in bromsen och släppa kopplingen
litegrand så varvtalet går ner, men lägre än 1100rpm vill den inte gå.

Har haft detta problem vid tidigare tillfälle och då var det också svinkallt ute.

Har inte hunnit kolla felkoder än.

Tomgångsventilen månntro? :?:

Re: Volvo 850 -95 Krånglande tomgång + annat

Postat: tis 21 jan 2014, 21:30
av andreasw
Haha jag hade liknande problem, varvade upp motorn precis som du och den stannade kvar tills jag drog ut LMM och satt in den igen. Då blev den normal igen. Vet inte om det har med ditt problem att göra men tyckte att det var snarlikt :P

Re: Volvo 850 -95 Krånglande tomgång + annat

Postat: tis 21 jan 2014, 21:36
av peckapecan
Sitter det verkligen en LMM på dessa bilar,,,är det inte bara en sensor som mäter insugsluften ??

Re: Volvo 850 -95 Krånglande tomgång + annat

Postat: ons 22 jan 2014, 09:02
av js1
peckapecan skrev:Sitter det verkligen en LMM på dessa bilar,,,är det inte bara en sensor som mäter insugsluften ??
Stämmer, två givare, tryck och temp.

Re: Volvo 850 -95 Krånglande tomgång + annat

Postat: ons 22 jan 2014, 10:31
av Lucif3r
Börja med felkoder. Finns det inga får du felsöka på gammalt hederligt vis.
Ta bort insugsröret, gör rent och smörj upp spjället samt länkaget och kontrollera samtidigt att det stänger som det ska och inte kärvar någonstans. Hjälper inte det så gör rent tomgångsmotorn.
Om problemet kvarstår kan det kanske vara läge att söka efter ev. tjuvluft(spruckna slangar osv).

Du bör även passa på att kolla över tänddelarna.


Och som redan nämnts sitter det ingen LMM på 10v, utan det sitter en temp(?)givare där istället.

Re: Volvo 850 -95 Krånglande tomgång + annat

Postat: ons 22 jan 2014, 10:37
av js1
Tempgivaren sitter i luftkanalen mellan luftfiltret och insuget. Tryckgivaren sitter ovanpå kylaren och ansluten med en tunn vacuumslang.

Postat: ons 22 jan 2014, 18:10
av peckapecan
Har nu chansat rengjort tomgventilen, men utan framgång samt kollat felkoder som inga fanns.
tomgång ligger nu på 1100rpm, och varvtalet har fortfarande svårt gå ner efter man varvat upp den.
Kan ventilen ha något med det att göra iaf?
Provade även rycka ur kabeln till tempgivaren men inget hände, trasig?

Re: Volvo 850 -95 Krånglande tomgång + annat

Postat: ons 22 jan 2014, 18:29
av js1
Prova att blockera tomgångsventilen (håll för hålet med handen) och se vad som händer med tomgången. Den kan dra tjuvluft från nån kass vakuumslang

Re: Volvo 850 -95 Krånglande tomgång + annat

Postat: ons 22 jan 2014, 21:51
av peckapecan
Vilket hål på ventilen ska jag hålla för?, den som går till luftrenaren?

Re: Volvo 850 -95 Krånglande tomgång + annat

Postat: ons 22 jan 2014, 22:49
av js1
Du ska blockera ventilen så att motorn inte får någon luft den vägen. Då ska motorn i det närmsta dö. Gå den fortfarande på hög tomgång då så får den luft nån annan väg.