Sida 1 av 2

Byta kamrem och Vattenpump Volvo 850 GLT -92

Postat: tis 21 jan 2014, 17:24
av andreasw
Halloj!

Har bilen ute på annons och tänkte att det skulle vara lika bra att byta kamremmen när jag ändå har grejjerna hemma.
Det här är vad jag har införskaffat: http://www.skruvat.se/Kamremskit-P16051.aspx

Jag har kollat på den här filmen:

Men har även tillgång till haynes bok.

Är det någon dom missat i filmen? Den hydrauliska spännaren nämner dom ingenting om, men jag vet att man måste tvinga ihop den långsamt och sedan låsa fast den med något.

Markeringarna.... Det är vid Vevaxeln och vid kamaxeln det ska finnas markeringar? Har jag missat någon? Har hört snack om oljepumpen men sitter den vid vevaxeln? Jag vet att man ska nolla kammarna genom att ta bort kamaxelgivaren och rotorn omman skall göra det riktigt. Gör man det när kamremmen är lös? Man kollar bara att insugskammen är över och avgaskammen är under?

Ni får gärna hjälpa mig igenom det här! Tycker inte att det ser så svårt ut, så vill bara ha lite extra hjälp. Har bytt kamremmen på en 740 tidigare.
Hur viktigt är det att byta vattenpump? Den kostar ju bara 400kr, men vet inte om jag får tillbaka pengarna när jag säljer bilen. Men jag får ju dock ett gott samvete =)

Haha, hade förövrigt en spekulant här idag. Dom frågade ingenting om bilen, de provkörde bara och skulle köpa den för 6000kr. När jag sedan nämnde att det var dags för kamremsbyte (omtänksamma jag) så blev det tvärnit! Då skulle dom minsann tänka över allt. Om jag inte sagt något hade de rullat iväg redan ikväll. Frågar inte folk någonting numera? Vill inte hålla sådant inne heller då det kan bli motorras... :P

Re: Byta kamrem Volvo 850 GLT -92

Postat: tis 21 jan 2014, 17:51
av js1
Om du ska göra det så seriöst så du nollar kamaxlarna måste du även använda vevaxeltolk annars är det meningslöst.

Re: Byta kamrem Volvo 850 GLT -92

Postat: tis 21 jan 2014, 18:00
av Lucif3r
Vad duktig han i videon är, låser dom variabla kamdreven... Det gör säkert jätte-stor nytta :roll:

Re: Byta kamrem Volvo 850 GLT -92

Postat: tis 21 jan 2014, 18:33
av andreasw
js1 skrev:Om du ska göra det så seriöst så du nollar kamaxlarna måste du även använda vevaxeltolk annars är det meningslöst.
Det går inte bara att kolla vid markeringen på den? Tänker eftersom den inte är variabel? Eller kan den vrida på sig när man kränger på remmen?

Byta kamrem Volvo 850 GLT -92

Postat: tis 21 jan 2014, 18:46
av Ravi
Ganska bra video

Re: Byta kamrem Volvo 850 GLT -92

Postat: tis 21 jan 2014, 19:20
av andreasw
Ravi skrev:Ganska bra video
Jo faktiskt! De har en riktigt bra video för rengörning utav vevhus ventilationen också =)

Re: Byta kamrem Volvo 850 GLT -92

Postat: tis 21 jan 2014, 19:28
av taxi
Vart bor du? Du kan låna kam/vev-låsningsverktyg av mig om du vill?

Re: Byta kamrem Volvo 850 GLT -92

Postat: tis 21 jan 2014, 19:29
av taxi
Och Lucifer; VARIABLA kamdrev tror jag är fel uttryckt, men justerbara köper jag :D

Re: Byta kamrem Volvo 850 GLT -92

Postat: tis 21 jan 2014, 19:34
av andreasw
taxi skrev:Vart bor du? Du kan låna kam/vev-låsningsverktyg av mig om du vill?
Jag bor i Umeå, så det är ganska långt :/

Re: Byta kamrem Volvo 850 GLT -92

Postat: tis 21 jan 2014, 19:37
av taxi
*tävlingspostare* :oops:
Kanske skulle förklara fördelen med låsningsverktyg: ta av remmen, lås kamaxlar och vevaxel, lossa LITE på kamdreven, på med nya remmen, släpp på spännaren, skruva fast kamdreven och ta bort låsningarna. Invänta rättningar på det jag skrev, det var ett tag sen jag gjorde detta. Men det kan vara lite klurigt tror jag att få på rätt kugg utan låsverktyg när nya remmen ska på.