Sida 1 av 2

Slö och svårstartad 855 GLT 97a

Postat: sön 19 jan 2014, 00:13
av contii
Har ett par probelm med min räcer. Svårstartad.. när bilen stått i 6h eller mer så är det en chansning varje gång jar vrider på nyckeln, oftast så hoppar den igång men går då på 300-400 varv, alltså myycket lågt. Om han håller sig igång där i ca 30 sek så börjar han jobba sig uppåt till ca 850 som det ska vara, men rör jag gasen innan dess så dör den. När tomgången är normal och jag gasar så känns det som att motorn inte hänger med.. har bytt tempgivare, stift, rotor och fördelare, luft och bensinfilter, lmm. Rengjort tomgångsmotor och spjällhus. Får inga felkoder, enligt Skruvats felkodsläsare. Ska tillägga att när jag köpte bilen så var vacuumslangarna från luftfilterboxen urkopplade, men jag märker ingen skillnad när jag kopplar in dom. Tipps mottages gärna.

Slö. möjligt att det hänger ihop med att han är svårstartad. Bilen är fruktansvärt slö.. skajag göra en omkörning i 80 så är det bäst att växla ner till 3an så jag får lite varv på den. Bilen hänger inte med på gasen känns det som, plus att den smårycker lite hela tiden. Men misständer inte enligt OBD läsaren. Bilen har gått 25 tusen och borde ha många mil kvar, motorn är en 5254s. Her säkert missat nåt.. Tackar på förhand.

Re: Slö och svårstartad 855 GLT 97a

Postat: sön 19 jan 2014, 01:38
av Sonny427
Byt tändkablar

Re: Slö och svårstartad 855 GLT 97a

Postat: sön 19 jan 2014, 09:34
av Lucif3r
Bygg dig en felkodsläsare för en tia istället. Fungerar nästan garanterat bättre än skruvats.

Kolla sedan över rotor och fördelaren. Tändkablar kan visserligen vara en idé att kolla över också, men törs nästan lova att tändkablarna inte är boven här.
855ans kablar från -95 och 28k mil fungerar fortfarande perfekt. V70ins från -97 och 23k mil hänger med dom med, men fördelaren och rotorn såg förjävliga ut.

Re: Slö och svårstartad 855 GLT 97a

Postat: sön 19 jan 2014, 10:44
av contii
Tackar för tippsen. Kablarna ska bytas framåt helgen. Ska kolla upp felkodsläsaren åxå.

Re: Slö och svårstartad 855 GLT 97a

Postat: sön 19 jan 2014, 14:47
av contii
Va och hämtade bättre beg tändkablar, slängde i dom och tog en provtur, och den kändes piggare och svarade bättre på gasen. Återstår att se hur svår startad den är i morron bitti när den stått över natten.

Re: Slö och svårstartad 855 GLT 97a

Postat: mån 20 jan 2014, 20:02
av contii
Näpp, fortfarande slö, lite bättre blev det med andra tändkablar men långt ifrån bra.. men en sak märkte jag när jag rev i skrotet. . Har sotiga tändstift. Och bilen är forfarande svår på tomgången vid start när den är kall, men startar hyggligt om jag haft motorvärmaren i. Ja ja det blir nog väl med tidem :-)

Re: Slö och svårstartad 855 GLT 97a

Postat: mån 20 jan 2014, 21:52
av Malish
Har du bytt stiften?
Hur ser det ut i hålen?

Går den bättre när den blir varm?

Har du bytt kamrem nyligen? isf, sitter märkningarna rätt?
Ger lambdasonden rätt signal?

Re: Slö och svårstartad 855 GLT 97a

Postat: mån 20 jan 2014, 22:37
av *pettson*
Låter den normalt? Eller möjligtvis lite kvävt..?

Re: Slö och svårstartad 855 GLT 97a

Postat: tis 21 jan 2014, 06:38
av contii
Stiften bytte jag när jag köpte bilen för 3 mån sen, köpte den som renobj. Har nu besiktat den och blev godkänd.kamrem byttes för 6 tusen mil sedan, så där är det nog inget konstigt.
Hur det såg ut i hålen tänkte jag inte på, men va inget söligt iaf.
Det låter som motorn kväver och motar sig vid gaspådrag.

Re: Slö och svårstartad 855 GLT 97a

Postat: tis 21 jan 2014, 06:58
av Lucif3r
Um... har du kollat luftfiltret? :roll: