Sida 1 av 2

V70 2,4T-00 Aut. Ryker vitt ,svag,går kass...

Postat: lör 18 jan 2014, 17:14
av PontusV70
Hej, jag är ny på denna sidan :-)-)

Det är såhär, att jag har en V70 automat, årsmodell 00, 2.4 v20 turbo (142 kw, 193hk, motorkod: B5244T) och den går helt åt helvete just nu.
Jag bor för det första i JKPG, och det va så att jag va ute o körde med bilen, den gick helt felfritt dagen innan allt hände.

Samma dag som felen inträffade så var jag på väg till A6 för att kolla julklappar till min flickvän, och det var då allting startade, det började lukta bränt inne i bilen (strax innan jag va framme) så jag fortsatte till parkeringen och parkerade bilen. När jag gick ut så såg jag att det rök från motorhuven, så jag öppnade och såg att det va slut i expansionskärlet.
Jag åkte därmed till Jula med en kompis och köpte kylarvätska och fyllde på, men det rann bara rakt igenom, fortsatte hälla i tills min kompis märkte att det forsade på marken, och det var då vi märkte att en slangklämma på understa slangen (som går till kylaren) hade gått av och slangen hängde löst..

Åkte ytterligare iväg en gång o köpte slangklämmor och ny kylarvätske dunk, åtgärdade problemet och hällde i all kylarvätska. Startade motorn med expansionskärls locket öppet, och märkte att det bubblade och att det samtidigt kom en JÄVLA MASSA vit rök från avgasröret och luktar avgaser i expansionskärlet. Stängde av bilen och lämnade den där för att åka till verkstad osv för o kolla pris, då jag tror det är topplockspackningen som gått, och verkstaden vill ha 15000 - 19000 (olika ställen) för arbetet.

Åkte sedan tillbaka till min v70 och testade att starta bilen en dag senare i veckan och då lät bilen som en båtmotor och den gick väldigt dåligt på tomgång, så jag stängde av direkt (har även tillkommit ett tjutande ljud någonstans inifrån motorhuven). Lämnade bilen på parkeringen och lät den stå (då jag inte hade tillgång till bil eller möjlighet att få hem bilen pga pengabrist just då), nu 2 månader senare så fick jag tag i en biltrailer och tog hjälp utav en kompis att ta hem bilen, (har förövrigt en 855 just nu som jag köpte pga att jag behövde en bil under tiden) och när vi startade den uppe på parkeringen så gick den fint, förutom den vita tjocka röken och gnisslandet från motorutrymmet, så vi körde upp den på biltrailern och åkte hem, så jag fick hem den till parkeringen utanför lägenheten.

Kan även tillägga att främre lambdasond är kass och det vet jag enligt felkoder en kompis tog fram. Men har varit så ett tag bakåt och ej gett någon dålig effekt eller ökad bränsleförbrukning.

När vi väl kom hem så började vi lossa på bilen, och när jag startade den för att backa ner den så lät den som en båtmotor igen och alla problemen som tillkom från start var tillbaka och det finns INGEN ork i bilen, skulle backa in den på en parkeringsficka (och det är en backe på 1-2%) och bilen ORKADE inte backa upp för den backen, när jag försökte ge den lite gas så hände absolut INGENTING, så vi fick putta in bilen på parkeringen, där den står nu.

Är det NÅGON som har någon aning om vad det kan vara för fel ? (utöver topplockspackningen, som jag fortfarande misstänker, så vill gärna få tips på hur man ser att den är kass utan att skruva bort toppen, senast jag kollade oljan var det INGET vatten där i)

MVH Pontus H! ?:-/

Re: V70 "00 Problem, HJÄLP!!!

Postat: lör 18 jan 2014, 17:36
av js1
Att den låter som en båtmotor tyder på att den inte går på alla cylindrarna. Antagligen läcker det in vatten i en eller flera cylindrar, därför ryker det vitt ur avgasröret och luktar avgaser i expansionskärlet. Du har nog inget annat att göra än att lyfta toppen. Du kan ha fått sprickor i godset när du körde utan vatten och den blev överhettad. :cry:

Re: V70 "00 Problem, HJÄLP!!!

Postat: lör 18 jan 2014, 18:42
av BjarneJ
Med tanke på det är en 20 ventilers motor bör du ha god kunskap om vad det är du håller på med. Denna motor har dubbla kamaxlar och om en av kammaxlarna hamnar en kugg fel kommer motorn aldrig att gå bra. Se till att byta kamrem inkl spänn-och löpruller, vattenpump m.m. när du ändå har allt nerplockat. Har toppen spruckit får du leta upp en annan topp, I annat fall går det bra att skicka den du har på planing. Min gissning är som föregående att toppen har spruckit och vatten tränger in. Vit rök brukar vara ett tecken på att kylvatten läcker in och i regeln syns det även en vit gegga i oljepåfyllnadslocket

V70 2,4T-00 Aut. Ryker vitt ,svag,går kass...

Postat: sön 19 jan 2014, 00:42
av PontusV70
Saken är ju den att, jag är ganska ny på att meka med bilar också, är det verkligen något jag borde ge mig på då ?
Den hade ju inte gått upp i värme så att den va "för varm" eller på kok.. den va normal tempererad!

Re: V70 2,4T-00 Aut. Ryker vitt ,svag,går kass...

Postat: sön 19 jan 2014, 08:32
av T-rex
Avsaknaden av kylvatten vid termostaten gör att du inte ser att tempen är för varm, den mäter ju temperatur i vatten, inte luft

Re: V70 2,4T-00 Aut. Ryker vitt ,svag,går kass...

Postat: sön 19 jan 2014, 09:03
av *pettson*
Byt topplockspackning samt topplocksbultarna och alla packboxar. Byt även kamremstransmissionen.
Det som hänt är att motorn blivit för varm. Topplocksbultarna, framförallt i mitten längdar sej och du har inte längre något spänn, packningen tätar inte längre och motorn tar in vatten. Därför går den som den gör. Du ska INTE, DÅ MENAR JAG INTE! se till så toppen är planad. Se till så packningsytorna hela, rena och är fina, görs med en brynsten. Men planing är nåt som för det första inte behövs och för det andra utför inte ens 2 av 10 det på rätt sätt.
Först.. Topplocket får bukta upp till ca 0,5mm medans det endast får planas ca 0,2 från grundmått, alltså sedan det var nytt.. det får också skeva mera än det får planas (0,3mm vill jag minnas). DVS INNAN det bör planas.
OM planing ska ske, ska locket planas medans det är förspänt i bordet upponed med samma moment som i bilen. Nåt som sagt alla i stort sett struntar i. Det planas vilt.. Och folk får topplock som är plana undertill... med bågnade överdelar där kamaxlarna går. Kalas för den som säljer tjänsten. Anus för den som ska äga bilen.

Är du nybörjare så gör INTE jobbet. Det är inte så att säga ett lämpligt förstajobb att inleda mekkarriären med. Låt någon som vet vad han gör utföra jobbet. Därmed INTE sagt att man måste lägga 15-20.000 hos någon verkstad. Man får räkna med att material ligger på ca 4-5000 och jobbet är runt 6-8 timmar om inga överraskningar sker. Det går att påverka materialkostnaden genom att välja inköpskanaler och det går att påverka arbetskostnaden genom att leta lite.

Re: V70 2,4T-00 Aut. Ryker vitt ,svag,går kass...

Postat: sön 19 jan 2014, 09:18
av Lucif3r
Vill minnas att jag räknade ut att material för toppacksbyte och allt därikring(kamrem, vattenpump) skulle hamna på ungefär 4k, om man köper delar på lite olika ställen för att få ned priset.
Utöver det tillkommer tolkar som dom flesta saknar, och momentnycklar om man inte har det.

Och sen är det som sagt inget jobb man bara gör... Min plan var att inleda min 85x70 mek-karriär med att byta toppackn ing, men i slutändan bestämde jag mig för att skita i det :roll:
Fast det var mest en ekonomisk fråga i mitt fall, då mycket annat hade behövts fixas för att få den körduglig.

Men ja, det här låter som ett rätt solklart fall av toppackningshaveri(eller bult-haveri, som egentligen är boven).
Min 855a var tämligen exakt likadan(bolmade vitt, stank avgaser ur expansionskärlet, vattnet bara försvann osv), förutom att den fortfarande hade rätt bra ork i sig.

Re: V70 2,4T-00 Aut. Ryker vitt ,svag,går kass...

Postat: sön 19 jan 2014, 10:24
av PontusV70
Då är ju frågan i sig trots allt är det värt för MIG som är nybörjare, som intee har någonstans att vara, och som inte har någon kompis som är jättehaj på motorrenoveringar osv.. Är det värt att kosta på o försöka byta eller ska man försöka sälja till någon som kan för en billig peng och skaffa ny istället? (köpte V70n för 17.000kr) tänkte mig att kanske kunna få iväg den för 3-4000kr (eller är det för mycket?) ??:-/

Re: V70 2,4T-00 Aut. Ryker vitt ,svag,går kass...

Postat: sön 19 jan 2014, 11:17
av Lucif3r
Om du inte har någonstans att vara och ingen hjälp så skulle nog iaf jag sälja den i befintligt skick, speciellt eftersom du redan har en till bil.

Eller så kan du ju alltid flytta över massa delar ifrån V70in till 855an, såsom front, inredning, dörrar, baklysen, kofångare osv :wink:

Re: V70 2,4T-00 Aut. Ryker vitt ,svag,går kass...

Postat: sön 19 jan 2014, 12:49
av PontusV70
Är 3-4000kr för mycket i befintligt skick ?