Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arn_de_Gothia
#3716
Kan vägverket registrera fel eller kan man bli tvärlurad. 855 2,5 20V GLT registrerad på vägverket som 103kw. Skall inte 2,5 GLT ha 170hk???. Det var väl GLE som var med 2,5 10V 140hk?? Det är en -93:a jag kollar på. Det konstiga är att i huven står det 20V samt på registreringspapper och där står också GLT. Något är skumt, några ideer? Skall självklart kolla med VV osv.
Användarvisningsbild
av Mats
#3724
Ja om det är en GLT så ska det vara 125kw.
På min förra V70 så stod det att det skulle vara 16 tums hjul men 15 är orginal.
Ibland blir det visst fel när dom reggar in bilarna.
Användarvisningsbild
av prototypen
#3727
Kanske någon bytt motor???
Kolla chassi No. för att få klarhet vad det skall / varit för motor.

Ett plus med lägre effekt är att försäkringspremien är lägre (kan även ge problem vid en ev. skada om bilen inte övernstämmer med typintyget).

Ex: YV1LS4502N2001234

YV1 = tillverkningskode
LS = fordonstyp
45 = motortyp 45=B5204S, 51=B5252S, 55=5254S, 57=5234T
0 = Transmisson
2 = Växellåda
N = Modellår M=1991, N=92, P=93, P=94
2 = Fabrikskode
001234 = Chassinummer
av Arn_de_Gothia
#3731
OK volvo har typat denna bil direkt från Göteborg som diplomat sälj, bilen är utrustad med en 165hk motor på 2,5l specialare, den har GLT paket men ändå inte. det är någon som har snickrat denna bil lite annorlunda. Det stämmer dock inte i bilregistret där det står 103KW och så den måste nog revideras hos bilprovningen. Tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
av prototypen
#3733
Jag tror att du blandar lite i termerna.
Typad = typbesiktning det är när en tillverkare (importör) utför en certifiering som gäller för en hel serie bilar som alla är lika.

Har bilen levererats via TDS (Tourist Diplomatic Sales) och den inte var typgodkänd i Sverige så är det en registreringsbesiktning man har utfört.
Om den kommer via TDS äe det med största sanolighet en exportvariant, varje land sätter upp sin egen specification om vad som skall ingå som standard eller i paket form för varje bilmodell. Så vad som är std på ex. en GLT i Sverige kan vara extra i ett annat land och vice versa.

Ang. motor, vad är det för motortyp enl. chassi no? (se mitt tidigare inlägg)
Vad skulle vara special?? är det en Sverige specad bil eller export variant?

De motorer som fanns 1993 var:
B5204S = 1984cc 105kW/143hk
B5254S = 2435cc 125kW/170hk
B5252S = 2435cc 103kW/140hk
Användarvisningsbild
av Sparkz
#3736
Låt det vara om inte bilprovningen upptäcker det. Både skatt och försäkring kan ju bli högre annars...
Och hästarna gör mer nytta i motorn än på pappret!

En kund på jobbet hade en 760 turbo. När han ringde försäkringsbolaget för att försäkra den tyckte han det lät billigt och frågade en gång till om det stämde.
FB: Ja det ska stämma... För det är väl inte en turbo?
Ägaren (fann sig snabbt): Ööh turbo? Näää....

Han fick samma premie som vilken gammal 740 som helst :D

Iofs vet man inte vad som händer om man krockar eller så, inte så kul om man får betala skadan själv...

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]