Sida 1 av 3

855 T5 problem!!

Postat: mån 13 jan 2014, 03:14
av missnöjdvolvoägare
Tjenare...
Har en 850 t5 -94 tysk imp som har gått 19k mil...
Har haft rejäla problem med att den dricker så mkt (4l/milen)och går hackigt när turbon slår igång.
Nu är inte jag superhaj på sånt här så ja har plöjt ner åtskilliga tusenlappar på en volvo verkstad... Varje felsökning har indikerat nya fel. Tändstift o filter e bytta, en ny lmm sitter i, och lamda sonden ska va ok. Varje gång de har sagt att problemet är åtgärdat så lyser servicelampan igen efter 15min körning. Efter sista besöket så var det grenröret som behövde bytas tydligen och 13 tusen kr skulle det kosta. Då gav jag upp. Den är steg 3 chippad från bsr, och har öppet luftfilter.
Kan någon som är kunnig hjälpa mig? :)

Re: 855 T5 problem!!

Postat: mån 13 jan 2014, 06:28
av *pettson*
Om du skrev en fråga som var begriplig så skulle du säkert få svar.

Tydligen dricker den när du står på vilket är föga förvånande?
Hur den går annars vet vi inte?
Du har lagt tusenlappar på något men fått ett byte på tändstift, filter och lmm, samt en sond. Sen blandar du in servicelampan.. den har inget med fel att göra utan visar att det ska vara servicedags.. om det nu är servicelampan vi pratar om? Så du inte pratar om motorlampan.
Några 13000 att byta grenrör kostar det inte hur du än bär dej åt så det är väl någon form av fantasisiffra för att slippa din bil. Mer intressant är om det läcker där? Du bör både höra och känna det. Läcker det?
Du nämner chippning och öppet filter men inga koder?

Så då blir det väl till att börja som alla andra? Läs ur den. Du gör det själv. Skriv ned koderna. När det är klart kan du fundera på när fördelarlock och rotor samt tändkablar byttes senast.
Så skriver du in om bilen läcker i grenröret i samma veva. Du skriver om bilen läcker avgaser någonstans alls lämpligen.
Sen återstår grundinställning av turbon är den justerad för sitt grundladd?
Om så är: går den bra med orginal programvara och ett vanligt filter?

Re: 855 T5 problem!!

Postat: mån 13 jan 2014, 10:55
av missnöjdvolvoägare
Ja ska försöka gräva fram mer info... Förstår att det låter obegripligt, är som sagt inte så mekvan.
felkod 143, knacksensor
231 + 232 blandningsfelkoder.
Åtgärd: Knackgivare bytt, packningar för insugsrör bytt, lmm, luftmassemätare bytt.

Sorry de va motorlampan jag menade. Känner mig som att jag har IQ 75 för närvarande. Laddet ligger på 1,5 bar och innan den började sörpla soppa så drog den 0,95 i snitt...
Jag köpte bilen trimmad med kvitton på nästan 200 tusen av den tidigare entusiasten som ägde bilen innan så hur gör jag för att återställa den till original? Tydligen brann hela bilen -00 så allt är i princip bytt med nytt. Motorn har troligtvis bara gått ca 5000mil.
Felkoderna kan jag checka själv?
Ibland luktar det bensin i kupén och ibland gammal strumpa, ungefär som att en död fågel blockerar luft spjällen.
Hade köpt en ny bil och gett f*n i denna om den inte va så himla fin.

Ja tänker att om det fanns läckage, vilket jag inte hör IAF, så borde väl lamdasonden indikera fel värden?

Tack för svar och nån som bryr sig. Du var nog den första.

Re: 855 T5 problem!!

Postat: mån 13 jan 2014, 11:06
av missnöjdvolvoägare
Kan köpa ny rotor, fördelarlock och tändkablar om det skulle öka bilkrakens chanser... Dessa grejer är ju i te allt för dyra trots allt.

Re: 855 T5 problem!!

Postat: mån 13 jan 2014, 11:24
av BjarneJ
Kolla så du inte har en bränsleläcka på rör eller slanger från tanken.
Jag lyckades göra av med ungefär 25 liter bensin på en sträcka på 7,5 mil. Felet var att det läckte bränsle från rören som gick ovanpå tanken. Köp för allt i världen inte Biltemas bränsleslanger då de inte håller måttet. Efter ganska kort tid - ca 6 månader - fick jag en en ny bränsleläcka och det visade sig att bränsleslangen från bränslepump till filtret var i det närmaste helt upplöst. Köp därför slang av bra kvalitet, det löner sig i längden.
Om du har en bränsleläcka bör du kunna se detta om du låter bilen stå på tomgång och tittar under om det rinner bränsle.
Att få göra om jobbet på en AWD är måttligt roligt. ;-//

Re: 855 T5 problem!!

Postat: mån 13 jan 2014, 12:47
av missnöjdvolvoägare
Det är snustorrt under, så det är ju lite betryggande iaf. Hade dock vart underbart om det bara var några spruckna slangar som var felkällan :)

Re: 855 T5 problem!!

Postat: mån 13 jan 2014, 12:52
av missnöjdvolvoägare
Kan tillägga att tomgången är lite svajig och den har svärdött ett par gånger mitt under färd.(inte på tomgångskörning) Fick då vänta ca 20 min tills den knackade igång igen.

Re: 855 T5 problem!!

Postat: mån 13 jan 2014, 18:55
av Lucif3r
Jaha, har du kollat över fördelaren och rotorn som pettson föreslog? Samt läst ut akuella felkoder?

Re: 855 T5 problem!!

Postat: mån 13 jan 2014, 19:55
av missnöjdvolvoägare
Nae, får inte tid förns på ons... Det är ju annars inga dyra grejjer vi snackar om , kanske bäst att köpa nya? Om jag tar fram de felkoder som är aktuella så kanske jag kan återkomma och utgå från dem? För mig känns felkoder väldigt ostabilt med tanke på att så fort jag har åtgärdat en så dyker en annan upp. Har väl haft otur.

Re: 855 T5 problem!!

Postat: mån 13 jan 2014, 22:14
av *pettson*
Radera alla koder och ha intresse för dom som återkommer.
Det som fångat mitt intresse är ditt laddtryck.
Har lite svårt att tänka mej att bsr specat bilen till 1,5 bar?
Vad är orginalspecet? Det känns som om någon ställt på laddtrycket ytterligare lite till utöver det som det mappats för